צו 19 לאינטימיות

קבוצת עניין: מיניות וריפוי בעיסוק

בתקופה זו וירוס הקורונה מעתיר עלינו שלל הגבלות פיזיות המתעצמות עם התרבותו של הווירוס בישראל, כמו בשאר העולם. טווח הגבלות זה דורש מאיתנו לחשוב מחדש על אחד ההיבטים החשובים: האינטימיות.
קיים קושי לגבש הגדרה אחת ברורה למושג אינטימיות, כפי שהספרות המקצועית מציינת ומסכימה על כך. עם זאת, אם נתייחס באופן רחב למושג אינטימיות, אזי נתאר אותו כמידת הקירבה הכללית בין שני אנשים בכלל ובני/ות זוג בפרט. קירבה פירושה עדינות, נעימות, היכרות או תחושה שהאדם האחר הוא מיוחד, ייחודי וניתן להוקירו. כלומר, אינטימיות לא רק במובן הפיזי אלא גם במובן החברתי והרגשי.
קיימות דרכים ועוצמות שונות לחוש ולבטא אינטימיות בהקשר החברתי והתרבותי שבו אנו חיים וחיות, בהן דרכים פיזיות, רגשיות, אינטלקטואליות ומיניות. עבור כל אחת מדרכים אלו סיגלנו או רכשנו לעצמנו מיומנויות והרגלים, תוך כדי השתתפות בתחומי העיסוק השונים לאורך חיינו – מחוות פיזיות, כגון לחיצת ידיים לשלום או להבעת כבוד, ליטוף וחיבוק להבעת נחמה, חיבה או געגוע, נשיקה על הלחי או על השפתיים לביטוי חיבה, החלפת מידע, כדוגמת בירור לשלום האחר או שיתוף בשלומי; יחסים בין-אישיים, כמו התייחסות ותגובה לחיבוק, לליטוף או לחיוך שקיבלתי מאדם אחר, לדיווח שלו על שלומו ועוד. כל אלה יכולים לבוא לידי ביטוי בכל תחומי העיסוק.
מחקרים רבים מציינים את חשיבותה של האינטימיות כחלק מחיי האדם ואת תרומתה לשמירה על שביעות הרצון ועל תחושת הרווחה. עם זאת, רבים מהאנשים המתמודדים עם מוגבלות, אם נראית ואם בלתי-נראית, מוצאים שעליהם ללמוד כיצד ליצור אינטימיות למרות או יחד עם המוגבלות, מה האפשרויות, החוזקות והקשיים שלהם בתחום זה.
באשר למגפת הקורונה, תקופה זו יכולה להעצים את חוויית הבדידות במגוון אוכלוסיות, החוות בדידות גם בתקופות של שגרה: אנשים עם מוגבלות אינטלקטואלית, אנשים עם אוטיזם, אוכלוסייה מבוגרת וכו'…

 

ההגבלות המחייבות הימנעות ממגע פיזי, שמירה על מרחק ואף בידוד בבית או בחדר, חלות על כלל האוכלוסייה לרבות אנשים עם מוגבלות, ובכך מגדילות ביתר שאת את תחושת הבדידות. כיצד נצליח בתקופה זו לשמור על מידה מספקת של אינטימיות בינינו? כיצד נשמור על קרבה כשיש הגבלות?
לדעתנו, יותר מאשר שההגבלות הן דרישה מצמצמת, ניתן לראות אותן כהזדמנות לחקירה ולהעמקה מחודשת של מיומנויות התקשורת בחיינו הזוגיים בפרט ובחברה שלנו בכלל וגם ללמוד כיצד להשתמש בטכנולוגיה לצרכים אלה:
–  יצירת ושמירת קשר עין ממושך ומשמעותי יותר
–  תשומת לב לשפת הגוף של האדם (כולל הבעות הפנים) איתו אני בקשר ותגובה בהתאם לה
– לשים לב לתגובות שלנו עצמנו במהלך קיום תקשורת בינאישית.
– במקרה של בידוד: האמצעים לשמור על קירבה שאינה פיזית הם רבים, יצירתיים ומגוונים. כל אחד בוחר את האופן המתאים למטרותיו וליכולותיו. למשל: כתיבה, ציור, הקלטה, צילום או שימוש באפלקיציות לפגישות מרוחקות. במקרה שנמצאים יחד בבידוד (בני זוג, משפחה, שותפים) ומעוניינים לשמור על קרבה, ניתן לשלב פעילויות המאפשרות פיתוח שיח תוך שימוש בערכות הפעלה הכוללות חידונים, שאלונים ועוד וזאת בהתאם לתחומי העניין הקיימים או הסקרנות להיפתח לתחומים אחרים.
–  אנשים עם אוטיזם, החווים קושי בתקשורת שאינה מילולית, חשוב לקיים עימם תקשורת מילולית בהירה וישירה, במטרה לתאם התנהגות המקובלת ונעימה עבור כל הצדדים.
– אנשים עם מוגבלות אינטלקטואלית יכולים להיתרם מהנגשת מידע (לדוגמה על ידי פישוט לשוני זמין) ותיווך ידע לאינטימיות חיובית ומשמעותית, כמו גם למשמעויות החברתיות שהאינטימיות טומנת בחובה – מהלך שיש לתמוך בו ולקדמו כמובן במהלך שגרה רגילה, אך בפרט בתקופה כזו, הכוללת גם הגבלות.
– עבור אנשים עם מוגבלות בשמיעה יש להקפיד לשמור על קשר עין ועל תקשורת ברורה בעת שמירה על מרחק של שני מטרים. במקרה של לבישת מסכה מומלץ להשתמש בערוצי תקשורת חלופיים לשיחה, כגון כתיבה בטאבלט או בטלפון הנייד.

הערות שוליים