גישת ניהול עצמי (self-management) להתמודדות עם מצבים כרוניים ומתמשכים ויישומה בריפוי בעיסוק

החברה הישראלית לריפוי בעיסוק מציגה קורס מקוון בנושא: גישת ניהול עצמי (self-management) להתמודדות עם מצבים כרוניים ומתמשכים ויישומה בריפוי בעיסוק

מטרות הקורס:

  • לחשוף את המרפאים בעיסוק לגישת ניהול עצמי כגישה רלוונטית לשילוב במסגרת הטיפול בריפוי בעיסוק לצורך שיפור ושימור תפקוד והשתתפות של לקוחות עם מצבים כרוניים ו/או מתמשכים בחיי היומיום.
  • לתת כלים לבנייה של תוכנית טיפול (פרטנית או קבוצתית) המבוססת על גישת ניהול עצמי , או שילוב אלמנטים של הגישה בטיפול בריפוי בעיסוק במסגרות הטיפול השונות.

מבנה הקורס:

הרצאות דרך הזום, תרגולים, דיונים ומשימות

היקף הקורס: 30 שעות אקדמיות

 

דרישות הקורס:

  • מצלמה פתוחה לאורך כל המפגש.
  • נוכחות והשתתפות פעילה
  • ביצוע המטלות הניתנות לבית בסיום כל מפגש.
  • הכנת תיאור מקרה הכולל חשיבה קלינית ותיאור יישום אלמנטים של גישת ניהול עצמי עם מטופל והצגתו במסגרת הקורס.

תאריכים:

9 מפגשים אחת לשבוע באורך שעתיים וחצי בפורמט זום – סה"כ 30 שעות אקדמיות.

מועד: ימי ג' אחה"צ, שעות 19:00-21:30 בתאריכים  8.2, 15.2, 22.2, 1.3, 8.3, 15.3, 22.3, 29.3,  3.5 (מפגש מעקב – ייתכן שינוי בתאריך)

 

עלות:

לחברות.ים בחברה הישראלית לריפוי בעיסוק בהרשמה מוקדמת עד 8.1.22  – 1050 ₪

למי שאינן חברות.ים בחברה הישראלית לריפוי בעיסוק בהרשמה מוקדמת עד 8.1.22 – 1350 ₪

לחברות.ים בחברה הישראלית לריפוי בעיסוק בהרשמה מאוחרת  – 1150 ₪

למי שאינן חברות.ים בחברה הישראלית לריפוי בעיסוק בהרשמה מאוחרת  – 1450 ₪

 

  • פתיחת הקורס מותנית במינימום משתתפים
  • ניתן לבטל הרשמה בהתאם למדיניות הביטולים כפי שמופיעה בתקנון האתר

 

להרשמת חברים לחצו על הכפתור הכתום "הרשמה".

להרשמה מוקדמת למי שאינם חברי ISOT, לחצו כאן.

 


 

תוכנית הקורס (ייתכנו שינויים בתכנים המופיעים ובסדר הופעתם):

מפגש 1:

פתיחה והיכרות עם המשתתפים, ציפיות מהקורס.

הרצאה – מאפייני מחלה כרונית/מתמשכת, השוני ממחלה או מצב אקוטי, רקע לצמיחת גישת ניהול עצמי, בסיס תאורטי. מרכיבי ומיומנויות ניהול עצמי.

הפסקה

חלק סדנאי – התנסות במיומנות ניהול עצמי: פתרון בעיות – בקבוצות קטנות.

שיתוף ומשוב במליאה.

משימה לבית:

תרגול מודל פתרון בעיות באופן אישי/משפחתי/עם מטופל.

מפגש 2:

משוב לגבי התרגול בבית.

הרצאה – תאוריות העומדות בבסיס גישת ניהול עצמי – self-efficacy theory, transtheoretical model , motivational interviewing.

הפסקה

חלק סדנאי – התנסות במיומנות ניהול עצמי: קבלת החלטות, decisional balance  – בזוגות/קבוצות קטנות.

שיתוף ומשוב במליאה.

משימה לבית:

תרגול מודל קבלת החלטות באופן אישי/משפחתי/עם מטופל.

 

מפגש 3:

משוב לגבי התרגול בבית.

הרצאה – יישום מרכיבי ניהול עצמי – דוגמאות ליישום כלים לניהול מצב בריאותי (ניהול סימפטומים), ניהול התפקוד (בעזרת מודל אדם-סביבה-עיסוק), ניהול המצב הרגשי.

הפסקה

חלק סדנאי – התנסות בחלק מהכלים שנלמדו בעזרת תיאורי מקרה.

שיתוף ומשוב במליאה.

הגדרת תוכנית פעולה אישית

משימה לבית:

התנסות במילוי יומן סימפטומים  – באופן אישי, עם בן משפחה/חבר/בן זוג, או עם מטופל.

מפגש 4:

משוב לגבי התרגול בבית, ולגבי תוכנית הפעולה.

הרצאה – יישום מרכיבי ניהול עצמי – ניהול רגשי (המשך), מציאת גורמי עזרה/תמיכה, ניהול היחסים עם בני משפחה וחברים.

הפסקה

חלק סדנאי – הצגת טבלת "מיפוי צרכים" בהקשר לגישת ניהול עצמי וחשיבה משותפת בעזרת תאורי מקרה מהמשתתפים.

משימה לבית:

התנסות בחיפוש גורמי תמיכה ועזרה.

מילוי טבלת מיפוי צרכים על פי מטופל.

מפגש 5: 

משוב לגבי התרגול בבית.

הרצאה – מדדים להערכת תוכנית לניהול עצמי/שילוב הגישה בטיפול, כיצד להתחיל לבנות תוכנית ניהול עצמי? דוגמא לתוכנית קבוצתית (מהספרות)

הפסקה

חלק סדנאי – תחילת תכנון תוכנית קבוצתית – על פי תאור מקרה/אבחנה ספציפית – בקבוצות קטנות.

משימה לבית (בזוגות/שלשות):

קריאה ביקורתית של מאמר הכולל יישום תוכנית ניהול עצמי: התייחסות למרכיבי ניהול עצמי, יתרונות/חסרונות התוכנית.

מפגש 6: 

הצגת עיקרי המאמרים שנקראו – תוכניות קבוצתיות.

הרצאה – דוגמאות ליישום פרטני של גישת ניהול עצמי עם אוכלוסיות מגוונות בארץ ומהעולם (כולל מהספרות).

הפסקה

הצגת עיקרי המאמרים שנקראו – תוכניות פרטניות.

חלק סדנאי –חשיבה קלינית לגבי שילוב מרכיבי ומיומנויות ניהול עצמי במסגרת טיפול פרטני – בהתאם לתיאור מקרה שיביא אחד המשתתפים – בקבוצות קטנות.

משימה לבית (בזוגות):

הכנת תיאור מקרה לגבי מטופל ספציפי ואפשרויות ליישום גישת ניהול עצמי במסגרת הטיפול.

מפגש 7: 

הצגת תאורי מקרה על ידי המשתתפים+מתן משוב/הדרכה בהתאם להתלבטויות שעלו.

הפסקה

חלק סדנאי – חשיבה משותפת – מה יסייע לנו (באופן אישי/כחלק מצוות במחלקה/מכון/יחידה) בהמשך יישום?

משימה לבית:

יישום אחד מהכלים/מרכיבים עם מטופל.

מפגש 8: 

המשך הצגת תאורי מקרה על ידי המשתתפים+מתן משוב/הדרכה בהתאם להתלבטויות שעלו.

הפסקה

סיכום הקורס על ידי המנחה והמשתתפים

מה למדתי? מה אני לוקח אתי הלאה?

מפגש 9 – מעקב: יתקיים כחודש וחצי לאחר סיום הקורס

תאור יישום גישת ניהול עצמי עם מטופלים – על ידי המשתתפים.

מתן ידע נוסף לגבי הגישה.

חלק סדנאי – חשיבה בקבוצות קטנות: מה עוד יסייע לי בהמשך יישום?

 

קריאה מומלצת לקורס (רשימה לא סופית):

Department of Health. Common Models of Self-Management Support: A Fact Sheet for Primary Care Partnerships. Department of Health, Victoria, Australia.

 

D'Zurlla, TJ. & Nezu, A.M. (1999). Problem solving therapy: A social competence approach to clinical intervention. New York: Springer Publisher.

 

Lawn, S. & Schoo, A. (2010). Supporting self-management of chronic health conditions: Common approaches. Patient Education and Counseling, 80, 205-211. https://doi.org/10.1016/j.pec.2009.10.006

Lorig, K.R. & Holman, H.R. (2003). Self-management education: History, definition, outcomes, and mechanisms. Annals of Behavioral Medicine, 26(1), 1-7.

Lorig, K., Holman, H., Sobel, D., et al. (2012). Living a Healthy Life with Chronic Conditions: Self-Management of Heart Disease, Arthritis, Diabetes, Asthma, Bronchitis, Emphysema and Other Physical and Mental Health Conditions (4th ed.). Boulder, CO: Bull Publishing Company.

Redding, C. A., Rossi, J. S., Rossi, S. R., Velicer, W. F., & Prochaska, J. O. (2000). Health behavior models. In International electronic journal of health education

 

Thorne, S. (2008). Chronic disease management: What is the concept? Canadian Journal of Nursing Research, 40(3), 7-14

הערות שוליים