תארו לעצמכם ילד בן 8, נקרא לו יובל. הוא יושב בכיתה, המורה מדברת, אבל כל צליל קטן מסביב – רשרוש של עט, דלת שנטרקת במסדרון – מושך את תשומת ליבו. הוא רוצה להתרכז, אבל גופו לא נח: הרגליים זזות, הידיים מחפשות משהו לגעת בו, והלב? מלא תסכול. לא כי הוא לא רוצה, אלא כי הוא לא מצליח. יובל הוא ילד חכם, סקרן, ומלא רעיונות – אבל המוח שלו עובד אחרת. הוא לא זקוק ליותר משמעת או לריטלין בהכרח; הוא זקוק להבנה אמיתית של מה שעובר עליו, ואולי לכלים שיעזרו לו לארגן את ה'רעש' שהוא חווה.
וכאן נכנס ה- NLP. מה אם היה ליובל כלי פשוט, שמאפשר לו 'לשוחח' עם המוח שלו – ללמוד מה הגוף שלו מבקש ממנו, וליצור לעצמו דרכים חדשות לווסת את החוויה הפנימית שלו? כאן, במפגש שבין היכולת לזהות את החושים והרגשות לבין השפה העוצמתית של המוח, מתרחש קסם אמיתי. הקורס ייקח אתכן למסע – שבו נבין יחד איך השילוב של NLP ועקרונות המוח ההוליסטי יכול להעניק ליובל ולילדים רבים כמותו את המפתח לעולמם הפנימי
תיאור הקורס: הקורס מתמקד בפיתוח מיומנויות מקצועיות לשילוב כלים של NLP בטיפול בילדים עם קשיים בריכוז, קשב וויסות חושי. במהלכו, המשתתפים ילמדו כיצד להשתמש בגישה ההוליסטית כדי לסייע לילדים להתמודד עם אתגרים בתחומים אלה ולשפר את תפקודם היום-יומי.
מנחה: ד"ר אורה בן אליהו, מרפאה בעיסוק
מטרות הקורס:
- הבנת הבסיס הנוירולוגי של וויסות חושי והתנהגותי.
- הטמעת כלים וטכניקות NLP בטיפול בילדים.
- שיפור היכולת של מטפלים לספק התערבות מותאמת אישית.
- חיזוק שיתוף הפעולה עם הורים בתהליך הטיפול.
הנושאים שילמדו:
- יסודות ויסות חושי: הבנה נוירולוגית והתנהגותית.
- הקניית כלים לעיכוב וויסות תגובה באמצעות
- עבודה עם ילדים בעלי תגובתיות יתר ותת-תגובתיות.
- פיתוח אסטרטגיות הדרכה להורים.
- תרגול והטמעת טכניקות יישומיות.
קהל יעד: מרפאות בעיסוק, פסיכולוגים התפתחותיים, אנשי חינוך מיוחד ומטפלים בתחומים רלוונטיים.
תאריך פתיחה: 6.5.25
פורמט הקורס: מפגשי זום
היקף הקורס: הקורס בהיקף 30 שעות
מסגרת הקורס: 10 מפגשים בשעות 19:30-21:45,
9 מפגשים בימי שלישי בערב, ומפגש אחד ביום רביעי ב-4.6.25 (במקום מפגש ב-3.6.25 בו מתקיים חג שבועות).
תאריכים : אנא שימו לב לתאריכים שבקובץ הסילבוס בהמשך העמוד.
דרכי הוראה:
- הקניית ידע תיאורטי.
- קריאת טקסטים רלוונטיים.
- חיבור הידע התיאורטי לטיפול במקצועות הבריאות דרך תיאורי מקרה שהמרצה מביאה.
- הצגת תיאורי מקרה על ידי המשתתפות, לצורך הטמעת החומר.
דרישות הקורס:
- נוכחות מלאה בימי הקורס (לפחות 80%)
- השתתפות פעילה
- מצלמות פתוחות
- ביצוע מטלות שיינתנו במהלך הקורס (כגון קריאת מאמרים וניתוח מקרים).
- הגשת עבודת סיכום קורס לשם קבלת תעודת סיום וזכאות לגמול.
** הקורס מוכר לגמול השתלמות במסלול אישי באופק חדש
ציוד נדרש: מחשב עם מצלמה, רמקולים ומיקרופון תקינים, חיבור לאינטרנט, אוזניות / מקום ישיבה שקט.
על המנחה: ד"ר אורה בן אליהו מרפאה בעיסוק, מרצה בנושא ריכוז הקשב. מחברת הספרים:
"אני יכול ללמוד" ו"נפלאות המוח ההוליסטי" המשלב תובנות נוירולוגיות, פסיכולוגיות ויישומיות לעבודה עם ילדים. אורה היא מאמנת אישית , טריינרית ב – NLP ובדמיון מודרך, רפלקסולוגית מוסמכת, מומחית בארומתרפיה, בקינסיולוגיה, בשיטת פלדנקרייז ונומרולוגיה קבלית.
פתיחת הקורס מותנית במינימום נרשמים.
מדיניות הביטולים היא בהתאם לתקנון העמותה.
הרשמה מוקדמת עד תאריך 10.4.25
עלות לחברה: 1600 ₪
עלות ללא חברה: 2100 ₪
הרשמה מאוחרת החל מתאריך 11.4.25
עלות לחברה: 1800 ₪
עלות ללא חברה: 2300 ₪
להרשמה לחברי ISOT, יש להתחבר לאתר וללחוץ על הכפתור הכתום "הרשמה".
להרשמה למי שאינם חברים, לחצו כאן.
סילבוס
מפגש | תאריך | תוכן |
1
|
יום ג'
06.05.25 |
מבוא: יסודות ויסות חושי ומודל המוח ההוליסטי . |
2
|
יום ג'
13.05.5 |
עקרונות NLP ויישומם בעבודה עם ילדים |
3
|
יום ג'
20.05.25 |
ניתוח קשיים בוויסות חושי: פרשנות גירויים ותגובה מותאמת. |
4
|
יום ג'
27.05.25 |
כלים יישומיים: עיסוי, דמיון מודרך ומגע ככלי טיפולי. |
5 |
יום ד'
04.06.25 |
טכניקות לניהול רגשות וקונפליקטים פנימיים. |
6
|
יום ג'
10.06.25 |
הדרכת הורים: יצירת סביבה תומכת וויסות חושי. |
7
|
יום ג'
17.06.25 |
תרגול מקרים וסימולציות מעשיות. |
8
|
יום ג'
24.06.25 |
תכנון תוכנית טיפול מותאמת אישית. |
9
|
יום ג'
01.07.25 |
שיפור מיומנויות שיח ותיווך עם הילד. |
10
|
יום ג'
08.07.25 |
סיכום: רפלקציה ותוכנית פעולה עתידית. |
ביבליוגרפיה
- פרקים מתוך "נפלאות המוח ההוליסטי" – עיכוב וויסות חושי והתנהגותי.
- Ayres, J. (1972). Sensory Integration and Learning Disorders.
- Rogers, C. (1959). A Theory of Therapy, Personality, and Interpersonal Relationships.
- Field, T. (2001). Touch: The Foundation of Caring.
ביבליוגרפיה נוספת
בן רפאל, י. (2024). ויסות חושי ומעורבות – מה אנחנו מרוויחים מזה. אלווין ישראל.
היימן, ע. (2023). שמירה על הקשר הזוגי. המכון הרב-מקצועי ענבלים.
בוקאי, מ. (2020). מה זה ויסות חושי ואיך ניתן לטפל בזה? המרכז הרפואי העמק.
Sensory Processing Disorder. (2022). Wikipedia: The Free Encyclopedia.
ויסות חושי בקרב ילדים עם אוטיזם. (2021). עמותת אלו"ט.
חוברת מידע בנושא הפרעת ויסות חושי בבריאות הנפש. (2020). אוניברסיטת תל אביב.
ויסות חושי אצל ילדים או מבוגרים: תסמינים, אבחון ודרכי טיפול. (2020). מכון דרור.
מה קורה לילדים עם הפרעה בוויסות חושי ואיך אפשר לעזור להם. (2020). הארץ.
- Serafini, G., Engel-Yeger, B., Vazquez, G. H., Pompili, M., & Amore, M. (2017). Sensory Processing Disorders are Associated with Duration of Current Episode and Severity of Side Effects. Psychiatry Investigation, 14(1), 51. https://doi.org/10.4306/pi.2017.14.1.51
- Green, S. A., & Ben-Sasson, A. (2010). Anxiety disorders and sensory over-responsivity in children with autism spectrum disorders: is there a causal relationship? Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(12), 1495–1504. https://doi.org/10.1007/s10803-010-1007-x
- Baron-Cohen, S., Ashwin, E., Ashwin, C., Tavassoli, T., & Chakrabarti, B. (2009). Talent in autism: hyper-systemizing, hyper-attention to detail and sensory hypersensitivity. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 364(1522), 1377–1383. https://doi.org/10.1098/rstb.2008.0337
- Marco, E. J., Hinkley, L. B., Hill, S. S., & Nagarajan, S. S. (2011). Sensory processing in autism: a review of neurophysiologic findings. Pediatric Research, 69(5 Pt 2), 48R–54R. https://doi.org/10.1203/PDR.0b013e3182130c54
Ben-Sasson, A., Hen, L., Fluss, R., Cermak, S. A., Engel-Yeger, B., & Gal, E. (2009). A meta-analysis of sensory modulation symptoms in individuals with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(1), 1–11. https://doi.org/10.1007/s10803-008-0593-3