מתיאוריה למעשה – מאבחון לטיפול

היבטים בשיקום קוגניטיבי בריפוי בעיסוק

אמנות הטיפול היא זיהוי הצרכים, הרצונות והשאיפות של המטופל והפיכתם למטרות טיפול תפקודיות וריאליות להשגה במסגרת טיפול נתונה. המציאות במערכת הבריאות מחייבת זיהוי מהיר של הליקויים וטיפול יעיל וממוקד.

הקורס מתמקד בשלב היציאה מתוצאות האבחונים לטיפול, החשיבה הקלינית ותהליך הטיפול עצמו. נלמד את המבנה המוחי והמבע הקליני של כל מיומנות קוגניטיבית באופן שיוכל לבסס את החשיבה הקלינית בבסיס הטיפול. בקורס נבצע ניתוח אמצעי טיפול ודרכים מגוונות להשתמש בהם, נעבוד על פיתוח חשיבה יצירתית וגמישות שתאפשר "תפירה לפי מידה" של כל טיפול למטופל הספציפי. לאורך הקורס יעשה חיבור לתפקוד ותודגש התרומה הייחודית של הריפוי בעיסוק לשיקום.

מטרות הקורס:

  1. העמקת ההבנה של המיומנות הקוגניטיבית הספציפית, השפעתה על מיומנויות אחרות וכיצד באה לידי ביטוי בתפקוד. 
  2. ביסוס ידע ובטחון בקביעת מטרות טיפול, תיעדוף ובניית תכנית טיפול בהתערבות הקוגניטיבית-תפקודית.
  3. קבלת כלים מעשיים לטיפול ותיווך בשיקום הקוגניטיבי-תפקודי לאחר פגיעה מוחית.

 

נושאים: ההערכה הקוגניטיבית-תפקודית, עקרונות טיפול, תיווך, העברה והכללה,  חוסן, עוררות, קשב, זיכרון, אפאזיה, אפרקסיה, רצף, קטגוריזציה, קשב ותפיסה חזותית-מרחבית, נגלקט, סינתזה ואנאליזה, עיוורון קורטיקלי, אגנוזיה, תפקודים אקזקוטיביים, מודעות, אימון מטה-קוגניטיבי.

 

מנחת הקורס: גב' קרן רביץ רון

 

קהל יעד: מרפאים ומרפאות בעיסוק בעלי רישיון משרד הבריאות, העוסקים באבחון ובטיפול שיקומי במי שתפקודם נפגע על רקע ליקויים קוגניטיביים.

פורמט הקורס: מפגשי זום

היקף הקורס: הקורס בהיקף 40 שעות

 

מסגרת הקורס: 11 מפגשים בימי שני החל מ 18.11.24 ועד לתאריך 3.2.25 ( לא יתקיים שיעור ב- 30.12.24) בשעות  17:00-20:00 בזום.

 

דרכי הוראה: המפגשים יכללו הרצאה פרונטלית הכוללת מצגת, סרטונים ותרגילים חווייתיים. לאחר כל מפגש ישלח חומר רלבנטי למשתתפים.

 

דרישות הקורס כתנאי לקבלת תעודה: 

  • נוכחות מלאה בימי הקורס (לפחות 80%)| והשתתפות פעילה
  • מצלמות פתוחות לאורך כל המפגש
  • הכרת כלי ההערכה המקובלים בתחום
  • ביצוע מטלות שישלחו במהלך הקורס

 

ציוד נדרש: מחשב עם מצלמה, חיבור לאינטרנט, אוזניות / מקום ישיבה שקט. 

 

  • פתיחת הקורס מותנית במינימום משתתפים
  • ניתן לבטל הרשמה בהתאם למדיניות הביטולים כפי שמופיעה בתקנון האתר

 

 מרצה: קרן רביץ רון – מרפאה בעיסוק, יועצת ומרצה בתחום השיקום הנוירולוגי משנת 1999 במסגרות אשפוז, שיקום יום וטיפולי בית. בעלת ניסיון רב בהכשרת מרפאים בעיסוק. כיום בעלת עסק עצמאי לשיקום של נפגעי ראש ואירועים מוחיים מאמנת למנהלים ומרצה בתחומי חוסן וניהול.

 


 

פתיחת הקורס מותנית במינימום נרשמים.
מדיניות הביטולים היא בהתאם לתקנון העמותה.

 

הרשמה מוקדמת החל מתאריך 25.8.24 

עלות לחברה: 1600 ₪

עלות ללא חברה: 2100 ₪

הרשמה מאוחרת החל מתאריך 13.10.24

עלות לחברה: 1800 ₪

עלות ללא חברה: 2300 ₪

 

להרשמה לחברי ISOT, יש להתחבר לאתר וללחוץ על הכפתור הכתום "הרשמה".
להרשמה למי שאינם חברים, לחצו כאן.

 


 

 

סילבוס לקורס  2024

בהנחית: גב' קרן רביץ רון 

תכנית הקורס:

מפגש 1 – 18.11.24  (3 שעות)
17:00-18:20 סקירת תהליך ההערכה הקוגניטיבית-תפקודית: ראיון, סוגי אבחונים והתאמה אישית.
18:20-18:35 הפסקה
18:35-20:00 המשך הערכה קוגניטיבית תפקודית

 

מפגש 2 – 25.11.24  (3 שעות)
17:00-18:20 יציאה מהערכה לטיפול, קביעת מטרות
18:20-18:35 הפסקה
18:35-20:00 העקרונות העומדים בבסיס הטיפול הקוגניטיבי-תפקודי.

 

מפגש 3 – 2.12.24  (3 שעות)
17:00-18:20 קוגניציה-תפקוד-השתתפות
מיהם המטופלים שלנו ומתי?
18:20-18:35 הפסקה
18:35-20:00 טיפוח החוסן האישי של המטופל.

 

מפגש 4 – 9.12.24 (3 שעות)
17:00-18:20 עוררות– אנטומיה, ביטוי קליני וטיפול

מערכות הקשב – הקשר בין מבנה לתפקוד

18:20-18:35 הפסקה
18:35-20:00 דיון בעקרונות הטיפול בקשב, ניתוח אמצעי טיפול ותיאורי מקרה.

 

מפגש 5 – 16.12.24  (3 שעות)
17:00-18:20 זיכרון – תפקודי הזיכרון השונים ואנטומיה
18:20-18:35 הפסקה
18:35-20:00 טיפול להקניית אסטרטגיות לשיפור זכירה

הצגת הנושא ותרגול

 

מפגש 6 – 23.12.24  (3 שעות)
17:00-18:20 זיכרון ולמידה
18:20-18:35 הפסקה
18:35-20:00 אסטרטגיות ללמידת תוכן מורכב

 

מפגש 7 – 6.1.25  (3 שעות)
17:00-18:20 שפה ומיומנויות תומכות שפה
18:20-18:35 הפסקה
18:35-20:00 אפאזיה והתערבות בריפוי בעיסוק

 

מפגש 8 – 13.1.25  (3 שעות)
17:00-18:20 אפרקסיה – קוגניציה גופנית
18:20-18:35 הפסקה
18:35-20:00 תפיסה חזותית מרחבית- איך זה עובד?

 

מפגש 9 – 20.1.25  (3 שעות)
17:00-18:20 קשב חזותי-מרחבי – הזנחת צד
18:20-18:35 הפסקה
18:35-20:00 אגנוזיה ועיוורון קורטיקלי

 

מפגש 10 – 27.1.25  (3 שעות)
17:00-18:20 תפקודים ניהוליים – בחירה וחלומות
18:20-18:35 הפסקה
18:35-20:00 תפקודים ניהוליים – טיפול

 

מפגש 11 –3.2.25 (3 שעות)
17:00-18:20 מודעות ואימון מטה-קוגניטיבי
18:20-18:35 הפסקה
18:35-20:00 אמנות התיווך

 

רשימת קריאה:

נייר  עמדה: טיפול בריפוי בעיסוק לאנשים עם מגבלה קוגניטיבית 02_2004

Babulal, G. M., Foster, E. R., & Wolf, T. J. (2016). Facilitating transfer of skills and strategies in occupational therapy practice: practical application of transfer principles. Asian journal of occupational therapy11(1), 19-25.‏

Cicerone, K. D., Langenbahn, D. M., Braden, C., Malec, J. F., Kalmar, K., Fraas, M., … & Azulay, J. (2011). Evidence-based cognitive rehabilitation: updated review of the literature from 2003 through 2008. Archives of physical medicine and rehabilitation, 92(4), 519-530.

Doig, E., Prescott, S., Fleming, J., Cornwell, P., & Kuipers, P. (2016). Reliability of the Client-Centeredness of Goal Setting (C–COGS) Scale in Acquired Brain Injury Rehabilitation. American Journal of Occupational Therapy70(4). ‏

Dove, G. (2016). Three symbol ungrounding problems: Abstract concepts and the future of embodied cognition. Psychonomic bulletin & review, 23(4), 1109-1121.

Hoffmann, T., Bennett, S., Koh, C. L., & McKenna, K. T. (2010). Occupational therapy for cognitive impairment in stroke patients. Cochrane Database of Systematic Reviews, (9).‏

Toglia, J. P. (1991). Generalization of treatment: A multicontext approach to cognitive perceptual impairment in adults with brain injury. American Journal of Occupational Therapy45(6), 505-516.‏

Toglia, J., & Kirk, U. (2000). Understanding awareness deficits following brain injury. NeuroRehabilitation15(1), 57-70.

Verdon, V., Schwartz, S., Lovblad, K. O., Hauert, C. A., & Vuilleumier, P. (2009). Neuroanatomy of hemispatial neglect and its functional components: a study using voxel-based lesion-symptom mapping. Brain133(3), 880-894.‏‏

 

הערות שוליים