קורס מעמיק, באורך 30 שעות, המשלב בין ידע תיאורטי לדרכי חשיבה והתערבות עם ילדים והורים המראים קשיים רגשיים, הנובעים ומחוברים לקשיי ההתפתחות. מיועד למרפאות בעיסוק שעובדות עם ילדים ונוער.
תיאור הקורס: במהלך הקורס נדון בקשר המשולש: ילד-הורה-מטפלת כפי שהוא בא לידי ביטוי אצל ילדים עם קושי התפתחותי, ומשפיע על טיפול התפתחותי.
הלמידה מתבצעת הן מתוך התבוננות בכל אחד מהקודקודים (ילד – הורה – מטפלת) במבט מעמיק, והן מתוך התבוננות על הקשרים שנוצרים בין המשתתפים השונים במשולש. הקורס מלווה בדוגמאות קליניות רבות, וכן יש מקום להבאת דוגמאות על ידי המשתתפות, חיבור מתמיד לשטח, לחדר הטיפול ההתפתחותי עם הסוגיות הייחודיות לו.
בקורס רוכשות המשתתפות הבנה במושגים פסיכולוגים הרלוונטים לטיפול התפתחותי, כגון חרדה, גיבוש תחושת עצמי, קשר הורה ילד והעברה נגדית. כל המושגים מוסברים בצורה נהירה ומחוברת ללא הפסקה אל ילדים עם קשיים התפתחותיים.
בנוסף, המטפלות מכירות תיאורטיקנים כגון וויניקוט וקוהוט, וחוזרות שוב ושוב ליישום של החומר התיאורטי בתוך חדר הטיפול, בהתמודדות בעבודה הטיפולית.
מנחה: גב' נועה שיינין, מרפאה בעיסוק, עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית (בגישה פסיכודינאמית).
מטרות הקורס: ביסוס ידע פסיכולוגי בנוגע לקשיים רגשיים נפוצים בקרב ילדים עם קשיי התפתחות, ופיתוח יכולת חשיבה על דרכי התמודדות והתערבות בטיפול ריפוי בעיסוק במקרים בהם הקושי הרגשי משמעותי.
הנושאים שילמדו:
- הפרעות רגשיות נפוצות בקרב ילדים עם קשיים בהתפתחות.
- התפתחות העצמי.
- התנגדות לטיפול.
- קשר הורה ילד – תיאוריית ההתקשרות.
- העברה בין דורית (רוחות רפאים ומלאכים בחדר הטיפול)
- אבל הורי
- החוויה הסובייקטיבית של הורים לילדים עם קשיי התפתחות.
- העברה נגדית
- הזדהות השלכתית
הקורס מוכר לגמול השתלמות במסלול אופק אישי במשרד החינוך
קהל יעד: מרפאות בעיסוק וקלינאיות תקשורת העובדות עם ילדים ובני נוער
פורמט הקורס: מפגשי זום
היקף הקורס: הקורס בהיקף 30 שעות
תאריך פתיחה: 19.1.25
מסגרת הקורס: 10 מפגשים בימי ראשון בבוקר, בשעות 09:30-12:00
תאריכים : 19.1.25, 26.1.25, 2.2.25, 9.2.25, 16.2.25ף 23.2.25, 2.3.25, 9.3.25, 23.3.25, 30.3.25
דרכי הוראה:
- הקניית ידע תיאורטי.
- קריאת טקסטים רלוונטים.
- חיבור הידע התיאורטי לריפוי בעיסוק דרך תיאורי מקרה שהמרצה מביאה.
- הצגת תיאורי מקרה על ידי המשתתפות, לצורך הטמעת החומר.
דרישות הקורס:
- נוכחות מלאה בימי הקורס (לפחות 80%)
- מצלמות פתוחות
- הצגת תיאורי מקרה על ידי המשתתפות
- הגשת עבודת סיכום קורס (פירוט מטה בהמשך העמוד)
ציוד נדרש: מחשב עם מצלמה, רמקולים ומיקרופון תקינים, חיבור לאינטרנט, אוזניות / מקום ישיבה שקט.
על המנחה: גב' נועה שיינין, מרפאה בעיסוק, עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית (בגישה פסיכודינאמית). בעלת ניסיון בעבודה עם ילדים עם קשיי התפתחות במכון להתפתחות הילד של כללית, ילדים עם אוטיזם במעון יום שיקומי, ובעלת קליניקה לטיפול נפשי למבוגרים, נוער והורים. מלמדת ומרצה לצוותי טיפול וחינוך על היבטים רגשיים של טיפול התפתחותי.
פתיחת הקורס מותנית במינימום נרשמים.
מדיניות הביטולים היא בהתאם לתקנון העמותה.
הרשמה מוקדמת עד תאריך 1.12.24
עלות לחברה: 1600 ₪
עלות ללא חברה: 2100 ₪
הרשמה מאוחרת החל מתאריך 2.12.24
עלות לחברה: 1800 ₪
עלות ללא חברה: 2300 ₪
להרשמה לחברי ISOT, יש להתחבר לאתר וללחוץ על הכפתור הכתום "הרשמה".
להרשמה למי שאינם חברים, לחצו כאן.
סילבוס
בהנחית: גב' נועה שיינין
ימי ראשון בבוקר, בשעות 9:30-12:00
מפגש 1-19.01.2025 (3 שעות) |
|
פתיחת הקורס, היכרות וציפיות | 30 דקות |
ביסוס מחקרי לגבי קשר בין קשיי התפתחות לקשיים רגשיים | 45 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
חרדה, חרדה חברתית ודיכאון בילדים עם קשיי התפתחות. | 60 דקות |
מפגש 2 – 26.01.2025 (3 שעות) |
|
התפתחות העצמי בקרב ילדים עם קשיי התפתחות – ויניקוט וקוהוט | 75 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
התנגדות לטיפול – קשיי התנהגות של ילדים בטיפול. | 60 דקות |
מפגש 3 – 02.02.2025 (3 שעות) |
|
מהלכה למעשה – מה עושים עם זה בטיפול בריפוי בעיסוק? | 75 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
הצגת מקרה של משתתפת בקורס ודיון בדגש על החוויה הרגשית של הילד. | 60 דקות |
מפגש 4 – 09.02.2025 (3 שעות) |
|
התפתחות וחשיבות קשר הורה – ילד. | 60 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
קשיים בקשר הורה ילד בקרב ילדים עם קשיי התפתחות. | 60 דקות |
מפגש 5 – 16.02.2025 (3 שעות) |
|
העברה בין דורית ותסריטים נרקסיסטים וכניסתם לקשר בין המטפלת להורים. | 60 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
מהלכה למעשה – תיאור מקרה של המרצה | 75 דקות |
מפגש 6 – 23.02.2025 (3 שעות) |
|
החוויה הסובייקטיבית של הורים בתוך טיפול התפתחותי בילדם. | 60 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
הצגת מקרה של משתתפת בקורס ודיון בדגש על החוויה הרגשית של ההורה והקשר בין ההורה למטפלת. | 75 דקות |
מפגש 7 – 02.03.2025 (3 שעות) |
|
העברה נגדית הסבר תיאורטי | 60 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
טקסט ספרותי המדגים העברה נגדית | 75 דקות |
מפגש 8 – 09.03.2025 (3 שעות) |
|
שימוש מודע בעצמי בריפוי בעיסוק | 60 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
מהלכה למעשה – כיצד ניתן להשתמש בהעברה נגדית בריפוי בעיסוק | 75 דקות |
מפגש 9 – 23.03.2025 (3 שעות) |
|
קריאה במאמר "שנאה בהעברה נגדית" ויניקוט | 75 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
הצגת תיאור מקרה על ידי אחת המשתתפות בדגש על העברה נגדית | 60 דקות |
מפגש 10 – 30.03.2025 ( 3 שעות) |
|
הצגת תיאור מקרה על ידי אחת המשתתפות – דיון ואינטגרציה בין כל חלקי הקורס. | 60 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
סיכום הקורס | 45 דקות |
עבודת סיכום לקורס "העולם הרגשי בטיפול התפתחותי"
יש לבחור מטופל.ת שאת מטפלת בהם כעת, או טיפלת בהם בעבר.
מומלץ לבחור מטופל.ת שמעסיקים אותך מבחינה רגשית, שמעוררים אותך למחשבה, יוצרים אי שקט, מדאיגים וכו'.
תיאור המטופל.ת – (עד עמוד):
- גיל, אבחנה, פרטים אודות המשפחה, אירועי חיים משמעותיים, היסטוריה התפתחותית וטיפולית ועוד.
- מסגרת הטיפול בא את רואה את המטופל.ת
- סיבת הפניה לטיפול.
- מהלך הטיפול
ניתוח הטיפול מתוך חשיבה רגשית – (עד שני עמודים).
יש להתייחס לכל אחת מנקודות המבט – ילד, הורה ומטפלת.
יש להתייחס בהרחבה לנקודת המבט המשמעותית יותר בעיניך, ובקיצור לנקודות המבט האחרות.
תמצאי כאן הצעות לנושאים להתייחס אליהם בכל אחת מנקודות המבט, אך אין צורך להתייחס לכל הנושאים, וניתן גם להתייחס לתובנות ומחשבות אחרות שלך לגבי המקרה הטיפולי.
הצעות לנושאים להתייחסות:
- החוויה הרגשית של הילד – חווית העצמי של הילד, חרדות, יכולות חברתיות , דפוס התקשרות, יצירת הקשר של הילד עם המטפלת.
- החוויה הרגשית של ההורה – הקשר בין ההורה לילד, תהליך האבל של ההורה, דפוס ההתקשרות של ההורה והילד, העברה בין דורית, תסריטים נרקסיסטים של ההורה, הקשר בין ההורה למטפלת, היחסים בין ההורים כפי שהם באים לידי ביטוי בטיפול.
- החוויה הרגשית של המטפלת – מהם הרגשות שלך כמטפלת כלפי הילד וכלפי ההורים. מתוך חשיבה בפריזמה של העברה נגדית, מה את יכולה להניח לגבי הרגשות שעולים בך. האם הם מלמדים אותך על רגשותיו של הילד? רגשות ההורה? האוירה בחדר?
סיכום – (עד עמוד);
עם אילו מחשבות ותובנות את יוצאת מכתיבת העבודה? ניתן להתייחס למקרה עליו כתבת או למחשבות כלליות יותר.
בביליוגרפיה
Mazzone, L., Postorino, V., Reale, L., Guarnera, M., Mannino, V., Armado, M., … & Vicari, S. (2013). Self- esteem evaluation in children and adolescents suffering from ADHD. Clinical practice and epidemiology in mental health.
Tal-Saban, M., Zarka, S., Grotto, I., Ornoy, A., & Parush, S. (2012). The functional profile of young adults with suspected developmental coordination disorder (DCD). Research in Developmental Disabilities, 33(62193-2202.
Liberman, L., Ratzon, N., & Bart, O. (2013). The profile of performance skills and emotional factors in the context of participation among young children with Developmental Coordination Disorder. Research in Developmental Disabilities, 34(1), 87-94.
כיצד מרפאת האנליזה – היינץ קוהוט, הוצאת עם עובד
לגדול אחרת – ד"ר רונית פלוטניק, הוצאת יסוד
סערת נפש, יורם יובל, הוצאת קשת.
עצמי אמיתי ועצמי כוזב – דונלד ו' ויניקוט, הוצאת עם עובד
טיפול בהורות – גישה אינטרגטיבית לטיפול בילדים באמצעות הוריהם, אסתר כהן.
העברה נגדית, סקירה היסטורית – ד"ר מאיר פרלוב, פסיכולוגיה עברית.