קורס התערבות בריפוי בעיסוק בילדים עם חרדה

מתן ידע תיאורטי וכלים מעשיים בטיפול

קורס התערבות בריפוי בעיסוק בילדים עם חרדה, כולל תוכנית מקיפה בהיקף של 30 שעות אקדמיות ומיועד למרפאות בעיסוק בתחום הילדים ובני נוער ( החל מגיל התפתחותי 4). 

 

תיאור הקורס: הקורס עוסק בהבנה של הפרעות חרדה אצל ילדים, תוך דגש על זיהוי, הערכה וטיפול בריפוי בעיסוק. בקורס נלמד על סוגי הפרעות החרדה, תסמינים וכיצד ההפרעה באה לידי ביטוי בתפקוד היומיומי אצל ילדים. נבחן את קו-המורבידיות עם הפרעות נוספות בתחומי העשייה בריפוי בעיסוק כמו עם ילדים עם ליקויים בויסות חושי, ADHA ועל הרצף האוטיסטי. נלמד לבצע הערכה וכתיבת מטרות, נעבור ללמידת כלים פרטים לטיפול כמו: אסטרטגיות התמודדות, ויסות רגשי, ויסות חושי, בניית סדר יום מיידנפולנס. ונרחיב על גישתה של "לין ליונס" – גישה קוגניטיבית התנהגותית מבוססת תפקוד לטיפול בילדים עם חרדה. 

הקורס משלב ידע תיאוטי עם יישומים מעשיים ויכלול שימוש בצפייה בסרטונים, האזנה לפודקסט, תיאורי מקרה, משחקי תפקידים ודיונים קבוצתיים. 

הקורס מוכר לגמול השתלמות במסלול אישי באופק חדש

 

מנחה: ד"ר רוני הורוויץ, OTR/L, OTD

 

מטרות הקורס: הקניית ידע וכלים ישומיים לטיפול בתחום הטיפול בילדים עם חרדה בריפוי בעיסוק

הנושאים שילמדו:

  • סוגי חרדה בילדים: גורמים, שכיחות, תסמינים
  • ריפוי בעיסוק וטיפול בחרדה
  • עקרונות הטיפול בריפוי בעיסוק
  • אבחון הערכה ובניית תוכנית התערבות
  • למידת שיטת טיפול תפקודית מבוססת על עקרונות קוגניטיביים
  • חרדה בילדים עם לקויות נוספות המטופלים בריפוי בעיסוק
  • בנית תוכנית התערבות וכלים פרקטיים לטיפול.

 

קהל יעד: מרפאות.ים בעיסוק בתחום הילדים ובני נוער.

פורמט הקורס: מפגשי זום

היקף הקורס: הקורס בהיקף 30 שעות

תאריך פתיחה: 4.11.24

מסגרת הקורס-  11 מפגשי זום בימי שני בערב, בשעות 20:00-22:00. 

תאריכים: 4.11, 11.11, 18.11, 25.11, 2.12, 9.12, 16.12, 26.12,  6.1.25, 13.1.25, 20.1.25 (לתשומת הלב- ב-30.12.24 לא יתקיים מפגש)

 

דרכי הוראה: הרצאות מכוונות, צפייה בסרטונים, האזנה לפודקאסט, הצגת תיאורי מקרה, התנסויות מעשיות.

דרישות הקורס:

  • נוכחות מלאה בימי הקורס (לפחות 80%)
  • הצגת תיאורי מקרה במליאה
  • מצלמות פתוחות
  • הגשת עבודת סיכום קורס 

ציוד נדרש: מחשב עם מצלמה, רמקולים ומיקרופון תקינים, חיבור לאינטרנט, אוזניות / מקום ישיבה שקט.

 

על המנחה: 

 ד"ר רוני הורוויץ, OTR/L, OTD, מרפאה בעיסוק במרפאת מעקב התפתחות בבית חולים MGH בבוסטון,  בעלת תואר דוקטורט מאוניברסיטת בוסטון (BU). ד"ר הורוויץ מוסמכת בתחום טיפול בחרדה ( Certified Anxiety Informed Professional- CIAP) ובעלת נסיון של 17 שנה בתחום הילדים ומטפלת בילדים עם איחור התפתחותי, שיתוק מוחין, ליקויים בויסות חושי, ויסות רגשי וחרדה. 

 


פתיחת הקורס מותנית במינימום נרשמים.
מדיניות הביטולים היא בהתאם לתקנון העמותה.

 

הרשמה מוקדמת החל מתאריך 7.8.24 

עלות לחברה: 1500 ₪

עלות ללא חברה: 2000 ₪

הרשמה מאוחרת החל מתאריך 30.9.24

עלות לחברה: 1700 ₪

עלות ללא חברה: 2200 ₪

 

להרשמה לחברי ISOT, יש להתחבר לאתר וללחוץ על הכפתור הכתום "הרשמה".
להרשמה למי שאינם חברים, לחצו כאן.


סילבוס הקורס

 

מפגש 1 – 4.11.24  (3 שעות- 20:00-22:30)
פתיחת הקורס, הקדמות 30 דקות
חרדה בילדים- גורמים, שכיחות, קו- מורבידיות  60 דקות
הפסקה 5 דקות
הרגלים וסדר יום: שינה, פעילות גופנית, תזונה ומסכים 60 דקות

 

מפגש 2 – 11.11.24 (2.5 שעות)
פסיולוגיה של החרדה 60 דקות
הפסקה 5 דקות
סוגי חרדה וסגנונות הורות 60 דקות

 

מפגש 3 – 18.11.24 (2.5 שעות)
עקרונות טיפול בריפוי בעיסוק בחרדה 60 דקות
הפסקה 5 דקות
עקרונות טיפול בריפוי בעיסוק בחרדה 60 דקות

 

מפגש 4 – 25.11.24 (2.5 שעות)
אבחון, הערכה ושילוב במטרות ההתערבות 60 דקות
הפסקה 15 דקות
תהליך VS תוכן: טיפול תפקודי מבוסס עקרונות קוגניטיביים 60 דקות

 

מפגש 5 – 2.12.24 (2.5 שעות)
כיצד החרדה עובדת?  הטרמה להורים ולילדים
התנסות פרקטית
60 דקות
הפסקה 15 דקות
פתרונות שלא עובדים
דפוסי חשיבה שכדאי לשבור 
60 דקות

 

מפגש 6 – 9.12.24 (2.5 שעות)
שבעת חלקי הפאזל – לין ליונס 60 דקות
הפסקה 15 דקות
גשרים להצלחה 60 דקות

 

מפגש 7 – 16.12.24 (2.5 שעות)
טיפול בילדים עם חרדה –  ילדים עם אוטיזם 60 דקות
הפסקה 15 דקות
טיפול בילדים עם חרדה – ילדים עם  ADHD 60 דקות

 

מפגש 8 – 23.12.24 (2.5 שעות)
טיפול בילדים עם חרדה-  ילדים עם ליקויים בוויסות החושי 60 דקות
הפסקה 15 דקות
טיפול הילדים עם חרדה סביב אכילה והאכלה 60 דקות

 

מפגש 9 – 6.1.2025 (2.5 שעות)
גשרים להצלחה 60 דקות
הפסקה 15 דקות
הצגת תיאורי מקרה 60 דקות

 

מפגש 10 – 13.1.25 (2.5 שעות)
הצגת תיאורי מקרה  60 דקות
הפסקה 15 דקות
הצגת תיאור מקרה 60 דקות

 

מפגש 11 – 20.1.25 (2.5 שעות)
הצגת תיאורי מקרה  60 דקות
הפסקה 15 דקות
סיכום הקורס  60 דקות

 

עבודת סיכום הקורס- הצגת תיאור מקרה: 

מצגת של 10 דקות שתכלול:

  • רקע: תיאור של המטופל, שם (בדוי), גיל, מין, מסגרת, סיבת הפניה, אבחנה, רקע טיפולי
  • פרופיל עיסוקי, גורמים מגבילים ומסיעים
  • תיאור המשאבים שיש למשפחה של המטופל
  • מה הפער שמאפשר את דפוסי החרדה
  • שימוש בכלי אבחון אחד לפחות
  • ציון 1-2 מטרות שנקבעו למטופל שקשורות למרכיבים רגשיים או לחרדה
  • פירוט התוכנית להתערבות עם שימוש של לפחות 1-2 אטרטגיות טיפול שנלמדו בקורס. 
  • רפלקציה אישית: בחלק זה תתייחסו לחווייה האישית מהקורס: אילו תחושות, קשיים, התלבטויות או הצלחות עלו במהלך הקורס. 

 


בביליוגרפיה (חלקית)

American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy, 74(Suppl. 2), 7412410010. https://doi.org/10.5014/ajot.2020.74S2001

Ambrose K, Simpson K, Adams D. The Impact of Anxiety on the Participation of Children on the Autism Spectrum. J Autism Dev Disord. 2022 Jul;52(7):2958-2969. doi: 10.1007/s10803-021-05162-x. Epub 2021 Jul 1. PMID: 34196892.

Amsterdam JD, Li Y, Soeller I, Rockwell K, Mao JJ, Shults J. A randomized, double-blind, placebo-controlled trial of oral Matricaria recutita (chamomile) extract therapy for generalized anxiety disorder. J Clin Psychopharmacol. 2009 Aug;29(4):378-82. doi: 10.1097/JCP.0b013e3181ac935c. PMID: 19593179; PMCID: PMC3600416.

Allen, K. B., Benningfield, M., & Blackford, J. U. (2020). Childhood anxiety—if we know so much, why are we doing so little?. JAMA psychiatry, 77(9), 887-888.

Beck AT, Epstein N, Brown G, et al. (1988) An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology 56(6): 893–897

Ben-Sasson, A., Podoly, T. Y., & Lebowitz, E. R. (2023). The Role of Pediatric Sensory Over-responsivity and Anxiety Symptoms in the Development of Family Accommodations. Child Psychiatry & Human Development, 1-8.

Brooks, R., & Bannigan, K. (2021). Occupational therapy interventions in child and adolescent mental health to increase participation: A mixed methods systematic review. British Journal of Occupational Therapy, 84(8), 474-487.

Cahill, S. M., & Beisbier, S. (2020). Occupational therapy practice guidelines for children and youth ages 5–21 years. The American Journal of Occupational Therapy, 74(4), 7404397010p1-7404397010p48.

Chambers, D. (2023). Expanding trauma treatment with sensory-based occupational therapy. (Capstone Projects No. 50) Retrieved from https://scholarworks.wmich.edu/capstone_projects/50

De Pasquale C, Chiappedi M, Sciacca F, Martinelli V, Hichy Z. Online Videogames Use and Anxiety in Children during the COVID-19 Pandemic. Children. 2021; 8(3):205. https://doi.org/10.3390/children8030205

DesMaisons, K. (2008). Potatoes Not Prozac: Solutions for Sugar Sensitivity. Simon & Schuster

Engel-Yeger, Batya, and Maayan Mevorach Shimoni. "The Contribution of Atypical Sensory Processing to Executive Dysfunctions, Anxiety and Quality of Life of Children with ADHD." Occupational Therapy in Mental Health (2023): 1-20.

Erlandsson, Lena-Karin, & Shiel, Agnes. (2019). A systematic review and narrative synthesis of occupational therapy-led interventions for individuals with anxiety and stress-related disorders AU – Fox, Jackie. Occupational Therapy in Mental Health, 1-26. doi: 10.1080/0164212X.2018.1516172

Field T, Diego M, Hernandez-Reif M (2010) Preterm infant massage therapy research: A review. Infant Behavior and Development 33(2): 115–124.

Gunnarsson, A. B., Hedberg, A. K., Håkansson, C., Hedin, K., & Wagman, P. (2023). Occupational performance problems in people with depression and anxiety. Scandinavian journal of occupational therapy, 30(2), 148-158.

Hamidifard, S., DashtBozorgi, Z., & Hafezi, F. (2023). The Effectiveness of Play Therapy based on Cognitive Behavioral Approach on Social Anxiety and Self-Harm Behaviors in Children with Autism Disorder. Iranian Journal of Psychiatric Nursing, 11(3), 0-0.

Handojo, N., Hsu-Nazzal, C., Kabbani, N., Swinth, Y., Tomlin, G., & Brubaker, K. (2017). Intervention Strategies for Anxiety in Children: A Summary of the Evidence. The American Journal of Occupational Therapy, 71(4_Supplement_1), 7111520273p1. https://doi.org/10.5014/ajot.2017.71S1-PO1052

Hartman, A. G., Caspero, K., Bodison, S. C., Soehner, A., Akcakaya, M., DeAlmeida, D., & Bendixen, R. (2024). Pediatric Occupational Therapists’ Perspectives on Sleep: A Qualitative Descriptive Study. The American Journal of Occupational Therapy, 78(3), 7803205010.

Hickman, C. (2023). Examining the Relationship Between Sensory Regulating Behaviors and the Prevalence of Childhood Anxiety Related Symptoms (Doctoral dissertation, Trevecca Nazarene University).

Hubbard, K. K., & Blyler, D. (2016). Improving academic performance and working memory in health science graduate students using progressive muscle relaxation training. The American Journal of Occupational Therapy, 70(6), 7006230010p1-7006230010p8.

Jensen, E. (2005). Teaching with the brain in mind (2nd ed.). Association for Supervision and Curriculum Development

Keefer A, Vasa RA. DINOSAUR: an integrated cognitive-behavioral treatment for anxiety in young children with ASD. J Neurodev Disord. 2021 Oct 11;13(1):46. doi: 10.1186/s11689-021-09396-9. PMID: 34635048; PMCID: PMC8504090

Keen, D., Adams, D., Simpson, K., den Houting, J., & Roberts, J. (2019). Anxiety-related symptomatology in young children on the autism spectrum. Autism, 23, 350–358. https://doi.org/10.1177/1362361317734692

Keptner, K. M., Fitzgibbon, C., & O’Sullivan, J. (2020). Effectiveness of anxiety reduction interventions on test anxiety: A comparison of four techniques incorporating sensory modulation. Australian Occupational Therapy Journal, 84(5). https://doi.org/10.1177/0308022620935061

Kirby, A. V., Morgan, L., & Hilton, C. (2023). Autism and Mental Health: The Role of Occupational Therapy. The American Journal of Occupational Therapy, 77(2).

https://www.aota.org/practice/clinical-topics/school-mental-health-toolkit

Lehr, V., Sullivan, A. F., Champagne, T., & Szklut, S. E. (2023). Trauma-Informed, Sensory-Based Pediatric OT Interventions: A Systematic Review. The American Journal of Occupational Therapy, 77(Supplement_2), 7711505060p1. https://doi.org/10.5014/ajot.2023.77S2-PO60

Lalor, A. (2020). An evaluation of the effectiveness of the zones of regulation cognitive behavioral intervention on emotional regulation outcomes for school-aged children with autism spectrum disorders

Lyons, L., & Wilson, R. (2013). Anxious kids, anxious parents: 7 ways to stop the worry cycle and raise courageous and independent children. Health Communications, Inc..

Lyons, L. (2018). Helping Anxious Kids: Powerful Approaches for Breaking the Worry Cycle 3-Day Intensive Workshop_. Online course. PESI, Inc. https://www.pesi.com

Lyons, L. (2022). These Parenting Traps Feed Anxiety and Are The Hardest to Stop Doing. Flusterclux.

Lane, S. J., Reynolds, S., & Dumenci, L. (2012). Sensory over-responsivity and anxiety in typically developing children and children with autism and attention deficit hyperactivity disorder: Cause or coexistence? American Journal of Occupational Therapy, 66, 595–603. http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2012.004523

McMahon, K., Anand, D., & Rosenthal, M. Z. (2019). A Path From Childhood Sensory Processing Disorder to Anxiety Disorders: The Mediating Role of Emotion Dysregulation and Adult Sensory Processing Disorder Symptoms. Frontiers in Integrative Neuroscience, 13, 452078. https://doi.org/10.3389/fnint.2019.00022

Patten Koenig, K., & Williams, L. H. (2017). Characterization and utilization of preferred interests: A survey of adults on the autism spectrum. Occupational Therapy in Mental Health, 33, 129–140. https://doi.org/10.1080/0164212X.2016.1248877

Razza, Rachel & Linsner, Rachel & Bergen – Cico, Dessa & Carlson, Emily & Reid, Staceyann. (2020). The feasibility and effectiveness of mindful yoga for preschoolers exposed to high levels of trauma. Journal of Child and Family Studies. 29(10).1007/s10826-019-01582-7.

Reaven, J., Pickard, K., Meyer, A. T., Hayutin, L., Middleton, C., Reyes, N. M., … & Boles, R. E. (2023). Implementing school-based cognitive behavior therapy for anxiety in students with autism or suspected autism via a train-the-trainer approach: Results from a clustered randomized trial. Autism, 13623613231175951.

Simpson, K., Adams, D., Malone, S., Tucker, M., Rapee, R. M., & Rodgers, J. (2023). A Parent-Mediated Anxiety Intervention Specifically Tailored for Autistic Preschoolers: A Pilot Study. The American Journal of Occupational Therapy, 77(2), 7702185100. https://doi.org/10.5014/ajot.2023.05003

Stephenson J, Carter M (2008) The use of weighted vests with children with autism spectrum disorders and other disabilities. Journal of Autism and Developmental Disorders 39(1): 105–114.

Weaver, L. L., & Darragh, A. R. (2015). Systematic review of yoga interventions for anxiety reduction among children and adolescents. The American Journal of Occupational Therapy, 69(6), 6906180070p1-6906180070p9.

Williams, K. L., Campi, E., & Baranek, G. T. (2021). Associations among sensory hyperresponsiveness, restricted and repetitive behaviors, and anxiety in autism: An integrated systematic review. Research in Autism Spectrum Disorders, 83, 101763. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2021.101763

Yochman, A., & Pat-Horenczyk, R. (2019). Sensory Modulation in Children Exposed to Continuous Traumatic Stress. Journal of Child & Adolescent Trauma. https://doi.org/10.1007/s40653-2019-00254-4

 

הערות שוליים