קורס משחק זה עניין רציני

משחק זה עניין רציני: משחקיות כדרך חיים – משחק ומשחקיות בטיפולי ריפוי בעיסוק

משחק הינו אחד העיסוקים המרכזיים של הילד. היכולת לשחק משפיעה על בריאותו של הילד כמו גם על התפתחות יכולותיו הקוגניטיביות, התנועתיות, החברתיות והרגשיות. יתרה מכך, במגילת זכויות הילד של האומות המאוחדות, האפשרות לשחק מוגדרת כאחת מזכויותיו של כל ילד. כאשר מתבוננים בילד משחק יש להבחין בין השימוש הטכני בכלי המשחק לבין היכולת להיות משחקי, דהיינו להימצא בעמדה משחקית. היכולת להימצא בעמדה משחקית, גמישה, מסתגלת, וכד' נקראת משחקיות (playfulness) והיא אחד ממרכיביו החיוניים של המשחק. משחקיות (Playfulness) היא עמדה לחיים. עמדה משחקית נמצאה כמפחיתה את רמת המתח בחיים, מסייעת במציאת פתרונות לבעיות, משפרת את רמת שביעות הרצון  מהחיים ולמעשה מאפשרת התמודדות טובה יותר עם אתגרי החיים. לכן, היכולת לפתח משחקיות הינה מרכיב חיוני בתהליך החלמתם של מטופלים ובני משפחותיהם. מטרת ההשתלמות לתת למטפלים ידע וכלים אודות משחק ומשחקיות ולשלבם בטיפול בילדים ובני משפחותיהם.

הלמידה בהשתלמות מבוססת על עקרונות בלמידת מבוגרים וכוללת:
הקניית ידע תאורטי, הדגמות, סרטוני וידאו,  ניתוח תיאורי מקרה, כתובים, מצולמים. התנסויות מעשיות ומשוב רפלקטיבי.

קהל היעד: מרפאות בעיסוק העובדות עם ילדים ונוער. בעלות ותק של שנתיים לפחות

מטרות הקורס:

  1. לבסס הבנה מעמיקה בחשיבות השימוש במשחק ומשחקיות לטיפוח היכולות הקוגניטיביות הרגשיות והחברתיות של הילדים, על מנת לשלב משחק כחלק ממטרות הטיפול בילד.
  2. לבסס הבנה מעמיקה  בחשיבותה של עמדה משחקית להתמודדות עם אתגרי החיים  ושילובה כחלק ממטרות הטיפול בילדים בריפוי בעיסוק.
  3. להכשיר את המשתתפות לנתח משחק של ילד, לקבוע מטרות טיפוליות בעזרת כלי תצפיתי "המטריצה" שיוצג בהשתלמות. ויחולק למשתתפות.
  4. להעניק למשתתפות כלים מעשיים לטיפול על מנת לעודד ולטפח משחק משחקיות אצל הילד ומשפחתו.
  5. להעניק למשתתפות כלים מעשיים לעבודה עם הורים על מנת לסייע להם לשחק עם ילדם.

 

המנחה: אלה לבון, מרפאה בעיסוק MSc. בוגרת לימודי טיפול זוגי ומשפחתי באונ' ת"א, בוגרת בית הספר לפסיכותרפיה באונ' ת"א , בוגרת המסלול ללימודי תרבות במכללת עלמא.  מטפלת, מנחה הורים ומדריכה קבוצות מטפלים פרא-רפואיים בעבודה לפי גישת ה  DCI  וה DIR  . מקימת סקטור הריפוי בעיסוק ביחידת הגנים התקשורתיים בחולון,  מכשירה צוותים חינוכיים ומרפאות בעיסוק בגני תקשורת ובכיתות תקשורת ברחבי הארץ, עובדת במתיא חולון מרצה אורחת בחוג לריפוי בעיסוק  באונ' ת"א, חברת סגל בחוג לחינוך בקריה האקדמית אונו, ממקימות משחקיית הורים וילדים של עמותת יוניטף, מנהלת בשיתוף את מרכז גילגול בגבעתיים.

תוכנית הקורס

30 שעות אקדמאיות הקורס יועבר באופן מקוון.

המפגש הראשון יתקיים ביום שישי  ה28.10.22  בין השעות 8:30-13:30.

כל המפגשים הבאים, יתקיימו אחת לשבוע בימי ראשון החל מה 6.11  בין השעות  17:30-20:45.

חובה של 90% נוכחות במפגשים וכן נוכחות במצלמה פתוחה.

מטלת הקורס (מיועדת למעוניינות להגיש את הקורס לגמול משרד החינוך במסלול אישי באופק חדש):

ניתוח משחק של ילד (מטופל)  וקביעת מטרות ואמצעי טיפול בעזרת הכלי התצפיתי "המטריצה" שיוצג בקורס. או תרגום מאמר שינתן על ידי המרצה והצגתו בקורס:

  • צלמי סרטון של ילד (מטופל) משחק   
  • נתחי בכתב את משחקו של הילד לפי מרכיבי המשחק ומאפייני המשחק אותם למדנו בשיעור השתדלי, בכל אחד מהמרכיבים, למצוא מוקדי חוזק ומוקדים לחיזוק ולארגן את המוקדים בטבלה.
  • בחרי אחת מהמוקדים לחיזוק וכתבי איזו התערבות את ממליצה לעשות כדי לטפח מרכיב זה.

מטלת הקורס יכולה להיות אחד מתיאורי המקרה המוצגים בקורס.

יובהר כי האחריות על הגשת התעודה לגמול במשרד החינוך היא על הנרשמת בלבד.

רשימת קריאה תישלח לנרשמות.

כל נרשמת תקבל את מצגות ההרצאות וכן מאמרים, המלצות  וסרטונים התומכים את הנלמד בקורס.

 


 

עלויות והרשמה

הרשמה מוקדמת עד ה 27.9.22:

  • מחיר לחברות עמותה: 1300 ₪
  • מחיר ללא חברות עמותה: 1700 ₪

הרשמה מאוחרת מה 28.9.22:

  • מחיר לחברות עמותה: 1500 ₪
  • מחיר ללא חברות עמותה: 1900

 

להרשמה לחברי ISOT, יש ללחוץ על הכפתור הכתום "הרשמה". 

להרשמה למי שאינו חבר, לחצו כאן.

 

פתיחת הקורס מותנית במינימום משתתפים.

ניתן לבטל הרשמה בהתאם למדיניות הביטולים כפי שמופיעה בתקנון האתר.


 

מפגש ראשון- 28.10.22 יום שישי 8:30-13:30

  • הכרות, תאום ציפיות ,הצגת מטרות ההשתלמות והצבת יעד אישי
  • חשיבות המשחק להתפתחות – הצגת מחקרים עדכניים.
  • מהו משחק.
  • מרכיבי המשחק לפי Bundy
  • הכרות עם כלי תצפיתי להערכת משחק של ילד
  • ניתוח סרטוני וידאו – תרגול השימוש בכלי
  • מרכיבי המשחק – העמקה והמשך תרגול ניתוח וידאו
  • סוגי משחק והתפתחות – הרחבת הידע התאורטי בנוגע לסוגי המשחק השונים וקשרי הגומלין שלהם עם ההתפתחות הסנסומוטורית, הקוגניטיבית והרגשית.

 

 

מפגש  שני- 6.11.22  יום ראשון 17:30-20:45

  • מה צריך בשביל לשחק ? התשתית המוטורית, ויסות חושי תפקודים ניהוליים החיוניים למשחק
  • המודל של קופר
  • מאפייני המשחק בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים
  • "המטריצה" – הכרות עם כלי המאפשר קביעת מטרות למשחק בחירת דרכי התערבות
  • תיאור מקרה מצולם של אחת ממשתתפות הקורס – תרגול השימוש בכלי לקביעת מטרות טיפול למשחק.

 

מפגש שלישי- 13.11.22 יום ראשון 17:30-20:45

  • משחקיות – הגדרת המושג . זוית אינטרדיסיפלינרית.
  • משחקיות – תפיסת הריפוי בעיסוק.
  • תפקיד המבוגר במשחקו של הילד – הכרות עם סוגים שונים של התערבויות והשפעתם על ההתפתחות  המשחק והמשחקיות
  • תיאור מקרה מצולם של אחת ממשתתפות הקורס – תרגול השימוש ב"מטריצה" כלי לקביעת מטרות ודרכי היתערבות לשכלול משחקו של הילד.

 

 

מפגש רביעי-  20.11.22 יום ראשון 17:30-20:45

  • תפקיד המבוגר במשחקו של הילד  – העמקה
  • עקרונות לעידוד משחקיות
  • תיאור מקרה מצולם של אחת ממשתתפות הקורס – תרגול השימוש ב"מטריצה" כלי לקביעת מטרות ודרכי התערובת לשכלול משחקו של הילד.

 

מפגש חמישי- 27.11.22 יום ראשון 17:30-20:30

  • התאמת סביבה כאמצעי לעידוד ופיתוח משחקיות – יחודיות תפקידה של המרפאה בעיסוק.
  • עבודה אקולוגית בריפוי בעיסוק – גן השעשועים /חצר המסגרת החינוכית – סביבה מעודדת או מעכבת משחק הצגת מחקרים
  • תיאור מקרה מצולם של אחת ממשתתפות הקורס – תרגול השימוש ב"מטריצה" כלי לקביעת מטרות ודרכי התערובת לשכלול משחקו של הילד.

 

מפגש שישי- 4.12.22 יום ראשון 17:30-20:45

  • הילד כחלק ממשפחה
  • התערבות טיפולית עם הורים במטרה לעודד משחק משותף עם הילד – הבנת הרקע ההורי והצגת כלים להתערבות. כלים מעולם המנטליזציה.
  • תיאור מקרה מצולם של אחת ממשתתפות הקורס – תרגול השימוש ב"מטריצה" כלי לקביעת מטרות ודרכי התערובת לשכלול משחקו של הילד.

 

מפגש שביעי- 11.12.22  יום ראשון 17:30-20:45

  • הילד כחלק ממשפחה – המשך העמקה
  • כלים לתיווך דינמי קוגניטיבי
  • סימולציה של שיחות הורים ותרגול באמצעות ונייטות
  • מעקב אחרי תיאורי המקרה שהוצגו בקורס
  • סיכום ומשוב.

הערות שוליים