קורס מקיף המקנה בסיס תיאורטי וכלים מעשיים בתחום בעיות האכילה בקרב אוכלוסיית הילדים. הקורס מתייחס להערכה וטיפול במקצועות הבריאות.
תיאור הקורס: בקורס נלמד בסיס תיאורטי לבעיות אכילה שונות, נלמד להתייחס למרכיבים שונים כגון: מרכיבים רגשיים, מבנים אנטומיים, מצב התפתחותי, רקע רפואי וכו'. נלמד לבצע הערכה מקיפה, וכן לבנות מערכי טיפול שיתאימו לאתגרים שונים באמצעות הכרת גישות ושיטות טיפול ובאמצעות התנסויות מעשיות ותיאורי מקרה.
הקורס מוכר לגמול השתלמות במסלול אישי באופק חדש
מנחה: גב' עדי קופר מרפאה בעיסוק M.Sc.OT
מטרות הקורס: הקניית ידע בתחום אכילה והאכלה הכולל הרכבת ההכרות עם תחום האכילה לעומק, מבחינה תיאורטית ומעשית.
הנושאים שיילמדו בקורס:
- אכילה: רקע, גורמים, שכיחות ועוד
- רקע רפואי ותזונתי
- התפתחות האכילה בשנים הראשונות
- הקשרים רגשיים המשפיעים על האכילה
- מהי שיטת PIE
- הקשרים שונים המשפיעים על האכילה: סביבה, סדר יום, השתתפות בארוחה, הסחות ועוד
- בררנות באוכלוסיות שונות
- התערבות לפי שיטת PIE
- ASD- התערבות באכילה בקרב ילדים עם ASD
- התערבות סנסו- מוטורית
- כלי הערכה והתערבות בתחום האכילה
- בניית תוכניות התערבות באכילה
קהל יעד: מרפאות מרפאים בעיסוק ומטפלות ממקצועות הבריאות
פורמט הקורס: מפגשי זום
היקף הקורס: הקורס בהיקף 30 שעות
תאריך פתיחה: 23.1.25
מסגרת הקורס: 10 מפגשים בימי חמישי בשעות 20:00-22:30
שימו לב לפירוט התאריכים בהמשך
דרכי הוראה:
הרצאות מקוונות, צפייה בסרטונים, הצגת תיאורי מקרה ותוכניות התערבות
שיתוף בתיאורי מקרה מן השטח
דרישות הקורס:
- נוכחות מלאה בימי הקורס (לפחות 80%)|
- הצגת תיאורי מקרה במליאה
- מצלמות פתוחות
- הגשת עבודת סיכום קורס
ציוד נדרש: מחשב עם מצלמה, רמקולים ומיקרופון תקינים, חיבור לאינטרנט, אוזניות / מקום ישיבה שקט.
על המרצה: עדי קופר, מרפאה בעיסוק M.Sc.OT, סגנית מנהלת המחלקה לריפוי בעיסוק בבית חולים שניידר לילדים. בעלת תואר ראשון ושני באוניברסיטת תל אביב. בעלת נסיון של כ-20 שנה בתחום הקשיים באכילה, האכלה ובליעה. מומחית בקשיי אכילה בילדים ומטפלת בבעיות אכילה מגוונת כגון קשיים באכילה על רקע בוויסות חושי, קשיים במעבר למוצקים, בררנות וקשיים במיומנויות מוטוריות כגון לעיסה ובליעה, וכן בקרב אוכלוסיות מורכבות יותר כגון ילדים עם קשיים רפואיים, עם הזנה חיצונית, CP וכו'. בעלת ניסיון רב במתן הרצאות והדרכות לבעלות מקצוע בתחום האכילה. בנתה והעבירה קורסים והשתלמויות בתחום האכילה.
פתיחת הקורס מותנית במינימום נרשמים.
מדיניות הביטולים היא בהתאם לתקנון העמותה.
הרשמה מוקדמת החל מתאריך 7.8.24
עלות לחברה: 1500 ₪
עלות ללא חברה: 2000 ₪
הרשמה מאוחרת החל מתאריך 18.12.24
עלות לחברה: 1700 ₪
עלות ללא חברה: 2200 ₪
להרשמה לחברי ISOT, יש להתחבר לאתר וללחוץ על הכפתור הכתום "הרשמה".
להרשמה למי שאינם חברים, לחצו כאן.
סילבוס לקורס PIE מקוון – 2025
בהנחית: גב' עדי קופר
מפגש | תאריך | תוכן |
1 20:00-22:30 |
יום ה' 23.1.25 |
פתיחת הקורס, הקדמות
מבוא- הגדרות ומאפיינים של בעיות אכילה בגיל הילדות |
2 20:00-22:30 |
יום ה' 30.1.25 |
רקע רפואי ותזונתי של בעיות אכילה
התפתחות טיפוסית של מיומנויות אכילה |
3 20:00-22:30 |
יום ה' 6.2.25 |
מאפיינים התפתחותיים רגשיים ביחסי אכילה והאכלה |
4 20:00-22:30 |
יום ה' 13.2.25 |
עקרונות שיטת PIE |
5 20:00-22:30 |
יום ה' 20.2.25 |
בררנות בהתפתחות טיפוסית
בררנות בילדים עם צרכים מיוחדים |
6 20:00-22:30 |
יום ה' 27.2.25 |
בעיות אכילה בילדים עם ASD |
7 20:00-22:30 |
יום ה' 6.3.25 |
התערבות סנסו- מוטורית
התערבות אורו- מוטורית |
8 20:00-22:30 |
יום ה' 20.3.25 |
תיאורי מקרה- למידה מעשית |
9 20:00-22:30 |
יום ה' 27.3.25 |
הערכה ואבחון לפי שיטת PIE |
10 20:00-22:30 |
יום ה' 3.4.25 |
תיאורי מקרה משובים וסיכום הקורס |
רשימת מקורות:
בלינדר ג'. EDACS – סיווג יכולת אכילה ושתייה (גרסה עברית). בית חולים אלי"ן, מרכז לשיקום
ילדים ונוער.
Alibrandi A, Zirilli A, Loschiavo F, Gangemi MC, Sindoni A, Tribulato G… Famà F.
(2023) Food Selectivity in Children with Autism Spectrum Disorder: A Statistical Analysis in Southern Italy. Children. 10(9):1553.
Balandin, S., Hemsley, B., Hanley, L., & Sheppard, J. J. (2009). Understanding mealtime
changes for adults with cerebral palsy and the implications for support services. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 34(3), 197-206.
Boscarino, G., Conti, M. G., Di Chiara, M., Bianchi, M., Onestà, E., Faccioli, F., Deli,
G., et al. (2021). Early Enteral Feeding Improves Tolerance of Parenteral Nutrition in Preterm Newborns. Nutrients, 13(11), 3886.
Bruns, D. A., Thompson, S. (2011). Time to eat: Improving mealtimes of young children
with autism. Young exceptional children, 14 (4), 3-18.
Carpita, B., Muti, D., Cremone, I. M., Fagiolini, A., & Dell’Osso, L. (2022). Eating
disorders and autism spectrum: Links and risks. CNS spectrums, 27(3), 272-280.
Cathey, M. and Gaylord, N. (2004). Picky eating: A toddler's approach to
mealtime. Pediatric Nursing, 30, 101-109.
Davis, A. M., Bruce, A. S., Khasawneh, R., Schulz, T., Fox, C., Dunn, W.
(2013). Sensory processing issues in young children presenting to an outpatient feeding clinic: A retrospective chart review. Journal of Pediatric Gastroenterolgy and Nutrition, 56(2), 156–160.
Fraker, C., Fishbein, M., Cox, S., Walbert, L. (2007) Food chaining: The
proven 6- step plan to stop picky eating, solve feeding problems, and expand your child’s diet. paperback, Da Capo Press, Philadelphia.
Jacoby, C., Schnitz, G., Agras,W.S. (2008). Is picky eating is an eating
disorder. International Journal of Eating Disorder, 1, 626–634.
Manno C, J., Fox, C, Eicher, P.S., Kerwin, M. (2005). Early oral-motor
interventions for pediatrics problems: What, when and how. Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, 2, 145-159.
Marshall, J., Hill, R. J., Dodrill, P. (2013). A survey of practice for clinicians
working with children with autism spectrum disorders and feeding difficulties. International Journal of Speech-Language Pathology, 15, 279–285.
Martins, Y., Young, R. L., & Robson, D. C. (2008). Feeding and eating behaviors in
children with autism and typically developing children. Journal of autism and developmental disorders, 38(10), 1878-1887.
Morris, S. E., & Klein, M. D. (2000). Pre-feeding skills (2nd Edition). San
Antonio, TX: Therapy Skill Builders.
Reche-Olmedo L, Torres-Collado L, Compañ-Gabucio LM, Garcia-de-la-Hera M. (2021)
The Role of Occupational Therapy in Managing Food Selectivity of Children with Autism Spectrum Disorder: A Scoping Review. Children 8(11):1024
Smith, J. A. (2016). Sensory processing as a predictor of feeding/eating
behaviors in children with autism spectrum disorder. The Open Journal of Occupational Therapy, 4, Art. 2.
Toomey, K. A., & Ross, E. S. (2011). SOS approach to feeding.
Perspectives on Swallowing and Swallowing Disorders (Dysphagia), 20 (3), 82–87.