יש בזה דוקטורט? שאלות נפוצות על דוקטורט בריפוי בעיסוק

כן. יש דוקטורט בריפוי בעיסוק! 

בישראל יש לא מעט מרפאות בעיסוק שעשו ועושות דוקטורט. חלקן המשיכו במסלול אקדמי וחלקן השתלבו בתפקידי מפתח ומקדמות את המקצוע בדרכים שונות ומגוונות.

 

איפה אפשר לעשות דוקטורט בריפוי בעיסוק?

מסלול דוקטורט בריפוי בעיסוק קיים נכון להיום באוניברסיטה העברית, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת אריאל. מוסדות נוספים בהם ניתן לעשות דוקטורט בריפוי בעיסוק קיימים בחו"ל – לדוגמה בבריטניה, קנדה וארה"ב.

 

האם מרפאות בעיסוק יכולות לעשות דוקטורט בתחומים שאינם ריפוי בעיסוק?

מרפאות בעיסוק יכולות לעשות דוקטורט בתחומים משיקים [גרונטולוגיה, עבודה סוציאלית, מדעי המוח וכו']

 

כמה שנים זה לוקח?

מוסדות הלימוד השונים מגבילים את אורך הדוקטורט בכ-5 שנים, מיום ההרשמה ובדרך כלל לא ניתן להאריך את הלימודים מעבר ל-6-7 שנים. בפועל, מכיוון ויש פעולות וכתיבה כבר בתחילת הדרך, מומלץ להתחיל ולגבש נושא כללי לדוקטורט טרם ההרשמה הרשמית.

 

מה זה בכלל דוקטורט – מה כוללת תוכנית הלימודים?

תוכנית לימודי הדוקטורט כוללת באופן מסורתי שני שלבים:

  • שלב א' – היא תקופת הזמן מההרשמה ועד להגשת הצעת המחקר לאוניברסיטה. הצעת המחקר כוללת בתוכה מחקר פיילוט ראשוני שמוכיח התכנות וצורך לחקור את הנושא. הצעת המחקר מוגשת כתובה לצוות מעריכים המתמחה בתחום ומוצגת בנוסף בעל פה. שלב זה מוגבל בשנה וחצי מרגע ההרשמה.
  • שלב ב' – היא תקופת הזמן שמרגע אישור הצעת המחקר על ידי צוות המעריכים והרשות לתלמידי מחקר של האוניברסיטה ועד להגשת הדוקטורט הסופי. במהלך שלב זה מוצע לפועל מחקר הדוקטורט, נאספים הנתונים ומעובדים לכדי דוחות או מאמרים. לקראת סוף שלב זה מתכנסת שוב וועדת צוות המעריכים לטובת הצגת הממצאים ולאחר חצי שנה מוגשת עבודת הדוקטורט. שלב זה מוגבל בכשלוש שנים.

כיום, ברוב האוניברסיטאות ישנה דרישה להגיש את הדוקטורט כאסופת מאמרים.

 

לצד זאת, ישנה דרישה ללמוד קורסים אקדמיים בהיקף משתנה (בהתאם למוסד הלימודים) בנושאים הקשורים לתחום המחקר.

 

חשוב לדעת! לעיתים מסלול לימודי הדוקטורט דורש התחייבות לעבודה במעבדת המנחים/ות בהיקף של מספר ימים בשבוע. זאת לטובת איסוף נתונים, השתתפות במחקרים נוספים, כתיבה, הכנה לכנסים מדעיים ועוד. במקרים מסוימים, ישנה ציפייה מסטודנטים לדוקטורט לקחת חלק כעוזרי הוראה או מרצים בתשלום נוסף.

 

מתי נרשמים?

לכל אוניברסיטה כללים אחרים ביחס למועד ההרשמה לדוקטורט. באופן כללי, ניתן להירשם בכל זמן נתון [בניגוד לתואר שני]. עם זאת, חשוב לדעת כי במסגרת ההרשמה יש להצהיר על כיוון כללי למחקר, כולל רציונאל ואישור המנחים המיועדים. לכן – בדרך כלל העבודה על הדוקטורט מתחילה כמה חודשים עד שנה לפני ההרשמה הרשמית באוניברסיטה.

 

כמה זה עולה?

כמו בכל תואר אקדמי, גם בדוקטורט מפורסמות בכל שנה על ידי המל"ג תקנות ביחס לשכר לימוד. נכון לתשפ"ג, שכר הלימוד עומד על 40% מתעריף תואר מוסמך בשנתיים הראשונות של הדוקטורט ו-10% מתעריף תואר מוסמך בשנים המתקדמות של הדוקטורט. מעבר לשכ"ל, בדוקטורט לעיתים יש עלות נוספת לביצוע המחקר עצמו ופרסומו – רכישת כלי הערכה, תוכנות וספרים, תשלום לעוזרי מחקר, ייעוץ סטטיסטי, עריכה לשונית וכו'.

 

מה השלב הנכון מבחינת וותק במקצוע להתחיל בו דוקטורט?

אין שלב נכון ואין אמת אחת, וזה תלוי מה המטרה של הסטודנטית הנרשמת לדוקטורט. באופן כללי, הניסיון הקליני-מקצועי נרכש בד ובד לצד ביצוע מחקר הדוקטורט וביצוע המחקר לא מחייב ניסיון קליני ארוך שנים. בנוסף, פעמים רבות, הדוקטורט הוא שלב ראשון במסלול ארוך של התפתחות מקצועית כאשת אקדמיה, מסלול הכולל בהמשך לימודי פוסט-דוקטורט, השתלמויות, התנסות בהוראה באקדמיה ועוד. מכיוון שמדובר בתהליך ארוך, היום נפוצה גישה לפיה מעודדים להתחיל בלימודי הדוקטורט סמוך לסיום לימודי התואר השני.

 

מה תנאי הסף לקבלה לדוקטורט?

באוניברסיטאות שונות תנאי קבלה שונים. הדרישה הרווחת היא תואר שני מחקרי כולל תזה, בריפוי בעיסוק או בתחום ידע אחר קשור, בציון סופי 85-90. יתר על כן, קבלה לדוקטורט מותנית באיתור מקדים של מנחה ואיתור כיוון כללי למחקר, כולל רציונאל לצורך בו וכן שני מכתבי המלצה. במקרים בו הסטודנטית מגיעה מאוניברסיטה אחרת או שאיננה מוכרת לסגל החוג, תהליך הקבלה כולל לעתים ריאיון עם נציגי סגל, שאינם המנחה.

 

איך מתחילים?

השלב הראשון בדוקטורט הוא למצוא מנחה בנושא שאליו מכוונים למחקר. בדרך כלל, נהוג להתחיל בשליחת מיילים הכוללים הצגה עצמית לחוקרים וחוקרות בתחומים שמעניינים אתכם. בשלב הבא נפגשים ומדברים ובונים תכנית הכוללת את בניית ההגשה ללימודי הדוקטורט בהתאם להנחיות האוניברסיטה המיועדת.

 

יש לך שאלות נוספות?

דוקטורנטית ורוצה להצטרף לקבוצת העניין – מרפאות בעיסוק בדוקטורט?

ניתן לפנות ל:

שחר וינטברג: 0528086531, shahar.wittenberg@mail.huji.ac.il

ג'ניפר בודמן (לבוגרת תואר ראשון/שני מחו"ל): 0503422600, jennifer.budman@mail.huji.ac.il

הערות שוליים