חדשנות בריפוי בעיסוק 14 – והפעם: איך לא הכרתי אתכם קודם?

מאת אפרת פרי

"איך לא הכרתי אותם קודם?" – אז אני אחסוך לכן את השאלה הזו, ותנו לי לספר לכם על משהו שהיה חדש עבורי, ובטוחה שגם עבור רובנו.

יש הרבה דברים שקורים בשטח, חלקם ממש מתחת לאף שלנו, ואנחנו, כמרפאות בעיסוק, לא מספיק מכירות.

אז אני רוצה להקדיש את הטור הבא, לגוף, שפועל שנים רבות בשטח, גוף שמאמין במקצוע שלנו, ומקצה משאבים, עבור האוכלוסיות שאנו עובדות איתן, ועבור קידום המקצוע.

הכירו את קרן שלם.

זוהי קרן ציבורית, עם מספר שותפים מעניינים ושיתופי פעולה בין מגזריים. ואם יש משהו שאני מאמינה בו, והוא חדשני בעיני, זה העבודה הבין מגזרית.

קרן שלם היא קרן של השלטון המקומי (עיריות, מועצות ועוד) ביחד עם משרד הרווחה, ויש לה מטרה די ברורה – לסייע (ותכף נדבר על איך) לרשויות לפתח שירותים בקהילה לאנשים עם מוגבלות.

אז קרן שלם התחילה לפעול לפני 40 שנים בדיוק. 1983. בזמנו, היא הקומה לטובת אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ולכבוד יום הולדתה ה-40, בשנת 2023, הקרן הורחבה גם לטובת פתרונות עבור אנשים עם מוגבלות חושית, פיזית והנמכה קוגניטיבית.

אז מה זה בכלל אומר "קרן" ומה הם בדיוק עושים?

שאלה מעולה.

נתחיל מהסוף – כנסו לאתר שלהם. המון מידע שאתן רוצות לדעת! את יזמית עם רעיון? יש שם קולות קוראים ומענקים. רוצה להציג את העשייה שלך בכנס רלוונטי? יש שם אפשרויות עבורך. רוצה עזרה במימון למחקר? כנסי לאתר. רוצה לקרוא מחקרים חדשניים? יש שם, והרבה (286 מחקרים שנעשו במהלך השנים במימון הקרן).

ועכשיו בחזרה להתחלה.

אז קרן שלם הוא גוף שמסייע לכ-200 פרויקטים בשנה, וזה לא שהם עושים את זה לבד. הם מאמינים בשיתופי פעולה ובכך מגדילים את ההשפעה. זה יכול להיות תמיכה במרכז פיזי של מסגרות בקהילה, פיתוח תכניות השתלמות לנו, לאנשי המקצוע, פיתוח ידע ומענק למחקרים, ואולי מה שהכי מעניין אותי, בכובע של "חוקרת חדשנות", הם מעניקים ביוזמות חדשניות.

יש שני דברים מרכזיים בגילוי על קרן שלם, (ועל קיומם ופעילותם) שתפס אותי. ואני לא מדברת על ה-"איך לא הכרתי אותם קודם" שזה הדבר הראשון שעלה לי לראש.

האחד, אני מאוד אוהבת שהם עובדים עם גופים רבים. גילוי נאות, קרן שלם תמכה גם בכנס האחרון של החברה הישראלית לריפוי בעיסוק, מתוך אחת המטרות שהם שמו לעצמם וזה "פיתוח ידע באמצעות מענקים למחקר וכנסים מקצועיים" (מתוך האתר). אז מלבד השיתוף פעולה שלהם עם החברה הישראלית לרב"ע, הם עובדים עם גופים רבים. ואין דבר יותר מרתק, מגדיל השפעה, מקדם למידה – מעבודה בשיתופי פעולה.

כן, אני כותבת את זה הרבה, אבל יציאה מהקליניקה, או בעיקר מהפריזמה של ההסתכלות הטיפולית הצרה, היא זו שתקדם את המקצוע והיא זו שתקדם את הלקוחות שלנו. במקרה של קרן שלם, מדובר על אנשים עם מגבלה; קוגניטיבית, חושית, פיזית (או בקיצור די הכל).

השני, השאיפה שלהם לחדשנות. לא רק טכנולוגית. כל רעיון שיגיע לפתחם, ויש בו מין החדשנות, יעניין את הקרן. וזה לא אני אמרתי. זה כתוב באופן מוצהר באתר שלהם, ועלה בשיחתי עם ריבה מוסקל, מנכ"לית הקרן.

בשיחה של שעה, לא הספקנו לגעת בכל העשייה שלהם. ריבה נגעה במספר דוגמאות. אני אפרט על מיזם אחד, שהקרן הייתה שותפה בפיתוחו. פיתוח של מוצר שנקרא: זוזו.

זוזו הינו מיזם משותף לקרן שלם, עמותת הספיישל אולימפיקס ומשרד הרווחה. מטרתו להנגיש פעילות גופנית קלה לאנשים עם מוגבלות שכלית באמצעות תרגילים פשוטים וקלים לביצוע בעזרת אביזרים בשפה פשוטה ומותאמת. זהו אתר שיש בו סרטונים של פעילות גופנית בשפה פשוטה. בכל סרטון פעילות פשוטה וקלה יחד עם אביזרים מיוחדים. הסרטונים הם בשפה פשוטה כדי שכל אחד יוכל לעשות את הפעילות בעצמו במסגרת או בבית.

אני מאוד אוהבת את המיזם הזה. לא רק כי יש פה שיתופי פעולה, אלא כי יש פה עבודה טיפולית בסקייל גדול, נגיש וזמין בכל מקום ושעה.

בשיטוט מהיר באתר, אתן תגלו די מהר, כמה מרפאות בעיסוק שותפות למיזמים שלהם, למחקרים שלהם. כי גם הם, בקרן שלם, יודעים ומאמינים, שהמקצוע שלנו, הוא מזמן לא מקצוע טיפולי גרדיא, אלא אנחנו גוף ידע, שיכול להשפיע על אנשים בדרכים מגוונות ושונות. כן, אם נצא מהקליניקה ונחשוב בגדול.

 

 

הטור נכתב בשיתוף עם קרן שלם והמידע לקוח מתוך האתר של הקרן.

הערות שוליים

קרן שלם הוא גוף שמסייע לכ-200 פרויקטים בשנה, וזה לא שהם עושים את זה לבד. הם מאמינים בשיתופי פעולה ובכך מגדילים את ההשפעה
הפעלת קרוסלה עצירת קרוסלה