דבר המערכת – יולי 2023

אנו שמחות לפתוח את גיליון יולי של כתב העת הישראלי לריפוי בעיסוק, שבו נעמיק בנושא השימוש שעושה הריפוי בעיסוק בטכנולוגיות מתקדמות ובאמצעי הבעה לעידוד השתתפות בעיסוק משמעותי. אוסף מאמרים זה זורע אור על פרויקטים חדשניים, על התערבויות ועל נקודות מבט המשפרות את ההבנה ואת המגוון המתאפשר לנו כמרפאים בעיסוק.

במאמר הראשון, "הערכת צרכים לפיתוח פרויקט להגברת מעורבות הורים בטיפול בריפוי בעיסוק במסגרות החינוך המיוחד", מציגות אלישבע ניסטנפובר וד"ר מרגלית פדה הערכת צרכים מקיפה שמטרתה לקדם את מעורבות ההורים בהתערבויות בריפוי בעיסוק בתוך מסגרות חינוך מיוחד, תוך שימוש בכלי דיגיטלי – לוח פדלט (padlet). בכלי זה ובשכמותו נעשה שימוש נרחב מאז פרוץ מגפת הקורונה, מה שפתח לנו כמרפאות בעיסוק אפשרויות חדשות לשיתוף ה"אחרים המשמעותיים" בחיי המטופלים שלנו. המחקר שלהן מספק תובנות ומדגים פיתוח אסטרטגיות דיגיטליות לשיתוף הורים על מנת לייעל תוצאות טיפוליות.

בהמשך לכך, יפעת בן רפאל ויעל שידלובסקי פרס תורמות לעניין השימוש בכלים הדיגיטליים במאמרן "וידאו מודלינג בנושאי תעסוקה עבור אנשים עם מוגבלויות – תהליך ההטמעה של התערבות משולבת ומבוססת ראיות". הן מתארות את תהליך ההטמעה של התערבות חדשנית הנעשית באמצעות סרטוני וידאו ונועדה לשפר את הכישורים החברתיים-מקצועיים של בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. עבודתן מדגישה את יתרונות השימוש באמצעים דיגיטליים בטיפול, בייחוד בסרטוני וידאו, ואת השפעתם על פיתוח מיומנויות באוכלוסייה זו.

לבסוף, במאמר האחרון בגיליון זה, דינה שליף וד"ר אביבה בית יוסף מציגות את "פרויקט שילוב טיפול באמצעות בובות לאנשים עם דמנציה בבית אבות – קידום מעורבות בפעילות משמעותית". פרויקט זה מתעמק בשילוב של טיפול בבובות כהתערבות טיפולית עבור אנשים עם דמנציה המתגוררים בבתי אבות. טיפול בבובות התגלה כגישה ייחודית שמטרתה לשפר את הרווחה ואת איכות החיים של אנשים עם דמנציה על ידי מתן אמצעי לחיבור, נוחות ומעורבות. המאמר זורע אור על היתרונות ועל התוצאות שנצפו באמצעות גישה חדשנית זו. נציין כי במהלך כתיבת מאמר זה סיימה ד"ר אביבה בית יוסף את לימודי הדוקטורט שלה – ברכות!

בגיליון זה אף מצטרפת לשורות עורכות המדורים תוספת חדשה ומבורכת לכתב העת שלנו – רונית דורות, כעורכת מדור "ממבט אישי". במאמר הפתיחה שלה, "הזמנה להקשיב", בוחנת רונית את חשיבות ההקשבה הפעילה ביחסים טיפוליים, תוך שימת דגש על ההשפעה העמוקה שיכולה להיות לה על התהליך הטיפולי.

במדור "נקודת ראות" העורכת ד"ר תמר פלי מציעה את תובנותיה במאמר "אדם, עיסוק, סביבה ו…חמלה". תמר מתעמקת בקשר המורכב בין מרכיבי הליבה הללו של ריפוי בעיסוק ומדגישה את התפקיד המהותי של חמלה בקידום טיפול הוליסטי ממוקד לקוח.

את מדור טכנולוגיה, בעריכת ד"ר סיון רגב, כתבה ד"ר שרון זלוטניק. בקרוב היא תחל בתפקידה כראש החוג החדש לריפוי בעיסוק במכללה האקדמית צפת! המדור חושף את הנושא החם במרחב הדיגיטלי – "איך ChatGPT הפריע לי לכתוב את המדור". ד"ר זלוטניק משתפת בחוויותיה ובהרהורים על האינטראקציה בין מרפאים בעיסוק לטכנולוגיות מתפתחות.

גיליון זה מדגיש את החשיבות של טיפול ממוקד אדם ומשמעות, הקשבה פעילה וחמלה – כל זאת בשילוב מתמיד של כלים טכנולוגיים וחדשנות.

 

קריאה נעימה,

ד"ר סיון רגב, עורכת משנה של ה-IJOT, sivreg@gmail.com

ד"ר גילי חטר ישי, עורכת משנה של ה-IJOT ghertsman@gmail.com

 

הערות שוליים

  1. בראשית ג', י"ז-י"ט

  2. א. ד. גורדון מכתב לגליקין [מנהל חוות מגדל. אב"צ], מגדל, ט"ז סיון תרע"ב

  3. https://www.nevo.co.il/law_html/law01/p214m1_001.htm

  4. https://www.nevo.co.il/law_html/law01/p214m2_001.htm