חדשנות בריפוי בעיסוק 2 – והפעם: מהפכה (לא פחות!)

מאת אפרת פרי

חדשנות מסקרנת אותי. מהמקום הזה, ומתוך האהבה למקצוע הריפוי בעיסוק, והבנת חשיבותו, יצאתי לחקור את החדשנות במקצוע. אני יוצאת למסע הזה מאוד סקרנית ומזמינה גם אתכן ואתכם להצטרף אליי. ללמוד ולהכיר את אבולוציית המקצוע שלנו, ומה שמרתק, שזה קורה עכשיו.

והיום אני רוצה להציג בפניכן מהפכה. והמהפכה קורית ברשתות החברתיות. אני מדברת כמובן על שיתוף ידע מקצועי על ידי דפים עיסקיים ברשתות החברתיות והנגשת המידע לקהל הרחב. מידע, שעד לא מזמן היה בעיקר בספריות האוניברסיטה, בתוך מוחן החד של המרפאות בעיסוק, בתוך חדרי הטיפול.

שיתוף ידע מקצועי הוא מהלך שבתחומים רבים אינו נחשב חדשני בימינו. מנועי חיפוש, אנשי מקצוע, קבוצות פייסבוק של גילדות מקצועיות – אלה דברים שקרו מזמן. אך המקצוע שלנו תופס תאוצה בתחום זה רק בשנים האחרונות.

אז מה חדשני בזה בעצם??

עד ממש לא מזמן, מרפאה בעיסוק הייתה בעיקר בחדרי הטיפול, במפגשים של מטפלת – מטופל(ת). לעיתים גם קבוצות טיפוליות, הדרכות הורים רלוונטיות, טיפולי בית. פחות או יותר שם זה נעצר. מטופל שמתמודד עם קשיים בתחומים השונים, הגיעה למרפאה בעיסוק והיא זו שהחזיקה בידע, על מנת לסייע לו בקשיו.

בעיני, הסטינג הזה, (המערך הטיפולי המסורתי) הוא אחד הגורמים המשמעותיים בשמנו הרע מול הקהל הרחב. ללא הנגשת הידע, ללא הסברים של מה אנו עושות, נדמה כי המרפאות בעיסוק "משחקות עם הילד 45 דקות". והאמת? צודקים. מרפאות בעיסוק בהחלט משחקות עם הילדים המטופלים. אך מאחורי כל משחק, כל מהלך ומניפולציה שאנו עושות בתוך משחק, טמון ידע מקצועי רב של כמעט 4 שנות לימוד, ו-1000 שעות פרקטיקה, לכל הפחות.

אבל איך ידעו זאת הורי הילד אם לא נוציא את הידע החוצה? איך ידעו העמיתים של המרפאות בעיסוק, כמו הרופאים. איך ידעו ההורים שעוד לא הגיעו? אז האם להנגשת הידע יש תפקיד שיווקי? ובכן, כן. אבל לא רק.

ביקשתי לדבר עם שתי מרפאות בעיסוק אשר פעילות מאוד ברשתות החברתיות. האחת נועה דותן והשניה לירון אדם נוי. שתיהן מייצגות דור חדש של מרפאות בעיסוק, אשר מביאות ידע עצום בתחומן ומפעילות דף עיסקי באינסטגרם.

שאלתי את נועה, האם לדעתה לתחזק דף באינסטגרם זה בכלל ריפוי בעיסוק. "העשייה המקצועית של המרפאות בעיסוק אינם מתקיימים רק בחלל החדר בדיאלוג שבין מטפלת למטופלת, תהליך ריפוי בעיסוק מתקיים גם מתוך תהליכים של מניעה וחינוך כאשר הם מוכוונים לכלל הציבור ומקדמים תהליכים מקדמי בריאות בחברה ובכך אני חושבת שהעבודה באינסטגרם היא חלק מתהליך רחב של ריפוי בעיסוק- מתן ידע להורים אודות ההתפתחות, קשיים אפשריים, הנגשות, דרכי התמודדות ועוד, תוך התייחסות לידע התיאורטי והמחקר בתחומינו". כך נועה, וממשיכה:

"נכנסתי לאינסטגרם למטרות הפרטיות שלי, לשווק את עצמי, ודי מהר הרגשתי שאני חייבת להשמיע את הקול של המקצוע שלנו. עם הזמן והאינטראקציה שלי עם העוקבות, התפקיד התרחב עוד ללהיות מעין מדריכה ולחשוף את תהליך החשיבה המקצועי שלי בקרב נשות מקצוע וסטודנטיות. וגם לבוא ולהגיד: "היי, אפשר לשווק, אפשר גם להרוויח כסף במקצוע" . אמנם העמוד שלי לא מתעסק בזה באופן קבוע אבל אני שמחה גם להיות במקום שבו אני יכולה לדבר נגישות, שיוויון, אוכלוסיות מיוחדות ולהעלות מודעות לתחומים חשובים בחברה שלנו".

אני מנסה לברר עוד, מה חדשני במרפאה בעיסוק שמעלה תכנים לאינסטגרם. לירון אדם נוי מציעה הסבר: "בעיני, דרכי ההנגשה משתנות כל הזמן ואוכלוסיות היעד שלהן מתרחבות. כלומר, אם בעבר היינו מנגישים תוכן בעיקר למטופלים עצמם, היום קיים צורך להנגיש ידע לכלל האוכלוסיה. כמו כן, דרך ההנגשה משתנה, ולרשתות החברתיות יש כוח אדיר בהנגשת מידע ובהעלאת מודעות למקצוע. זה חדשני בעיני, כי זה דורש שפה חדשה ושיח אחר ממה שהתרגלנו".

גם נועה מציעה הסבר דומה לחדשנות במהלך זה: "הנוכחות שלנו ברשתות החברתיות בועטת, היא אומרת: "אנחנו כאן על המפה ויש לנו השפעה", הידע המקצועי שקיים במדיה יוצא לעולם ואנחנו יכולות לדבר על עצמנו כמשפיעות, מה שמעלה את הערך שלנו בחברה. החדשנות שאני מרגישה היא בעיקר עבורנו, המטפלות- לפעול באופן פומבי, בלי להתבייש או להצטנע ועבור החברה היא ההבנה שאנחנו לא נחלתם של מצבי חולי ומוגבלות בלבד, אלא נחלתם של כולם".

נועה ולירון, שתיהן מסכימות שמהפכת שיתוף הידע לקהל הרחב, קידם את המקצוע, ויחד עם זאת, קידם אותן מקצועית, להיות נשות מקצוע טובות יותר. "המחוייבות שלי למידע מהימן דוחפת אותי יותר מבעבר, לקרוא, ספרים, מאמרים, לשמוע הרצאות, בתחום שלנו וגם בתחומים אחרים ואני חשופה להרבה יותר נושאים" אומרת נועה.

"יש משהו במקצוע שלנו, שהוא לא ברור בהגדרה שלו. ברגע שנחשפים לעבודת המרפאה בעיסוק לאורך זמן, אפשר להבין את העבודה שלנו והמשמעות" אומרת לירון. "העבודה ברשתות החברתיות חשובה ברמה השיווקית. אנחנו תמיד מדברות על שיווק לכלל האוכלוסיה. שוב יום הריפוי בעיסוק הבינלאומי, ומשתפים את ההגדרה שלנו, שוב הסברה לבני המשפחה. אני חושבת שהעבודה באינסטגרם היא שונה לגמרי, וזה באמת חודר הפעם". ונשמע שהיא צודקת. אנחנו משקיעות את האנרגיה במקומות הלא נכונים. או אדייק; במקומות שהיו נכונים בעבר, הם לא בהכרח נכונים היום.

אז זהו? יוצאים מחדרי הטיפול ועוברים לרשתות החברתיות? התשובה היא כן. יוצאים מחדרי הטיפול עבור אוכלוסיות מסוימות, יוצאים מחדרי הטיפול לחלוק בידע החשוב שאנו מחזיקות, יוצאים מחדרי הטיפול במטרה לשווק את המקצוע, יודעים מחדרי הטיפול כדי להרחיב את הידע שלנו וללמוד עוד (למשל מעמיתות מדיסציפלינות שונות ברשתות החברתיות), יוצאים מחדרי הטיפול כדי לתת מידע להורים, לצוותים חינוכיים, או לקהלים אחרים נוספים שיכולים לפגוש את המרפאה בעיסוק ברשתות החברתיות בקלות ובנגישות.

המרפאה בעיסוק החדשנית, שמבינה את מקומה בעולם החדש, תדע לשלב ולמצוא את מקומה ביותר מסטינג טיפולי אחד. לא כולנו צריכות להיות האושיה הבאה במדיה, אך על כולנו לחשוב איך ניתן לצאת (ולו ליום – יומיים בשבוע) מחדר הטיפולים "ולעשות ריפוי בעיסוק" חדשני, אחר, רחב יותר, אך גם ממוקד ומדויק עבור המטופל בצורה הכי מקצועית שניתן.

 

 

 

באינסטגרם:

לירון אדם נוי: lirona.ot

נועה דותן: noadotan.ot

 

הערות שוליים

אנחנו כאן על המפה ויש לנו השפעה", הידע המקצועי שקיים במדיה יוצא לעולם ואנחנו יכולות לדבר על עצמנו כמשפיעות, מה שמעלה את הערך שלנו בחברה
הפעלת קרוסלה עצירת קרוסלה