חדשנות בריפוי בעיסוק 3 – חודש עצמאות שמח (או: סטארט – אפ ניישן גם בריפוי בעיסוק?)

מאת אפרת פרי

חדשנות מסקרנת אותי. מהמקום הזה, ומתוך האהבה למקצוע הריפוי בעיסוק, והבנת חשיבותו, יצאתי לחקור את החדשנות במקצוע. אני יוצאת למסע הזה מאוד סקרנית ומזמינה גם אתכן ואתכם להצטרף אליי. ללמוד ולהכיר את אבולוציית המקצוע שלנו, ומה שמרתק, שזה קורה עכשיו.

והפעם, לכבוד יום העצמאות למדינת ישראל, וחודש העצמאות, אני רוצה להקדיש את הטור למרפאות בעיסוק העצמאיות ולנסות להבין האם גם פה, נדרשת חדשנות וחשיבה מחוץ לקופסא? האם כדי להצדיק את המעבר לעצמאות מקצועיות, פתיחת עסק וכל מה שהנ"ל דורש מאיתנו, עלינו לפעול בצורה אחרת ממה שהיינו רגילות עד היום? אתייחס בעיקר להיבטים שדורשים מאיתנו להתקדם עם אבולוציית המקצוע ואספר על השראות חדשניות של מרפאות בעיסוק מעוררות השראה.

אתחיל בסקירה כרונולוגית ידועה מראש של מרפאה בעיסוק בתחילת דרכה; מסיימת ארבע שנות לימוד, עוברת מבחן ממשלתי ומחפשת עבודה כשכירה במגזר הציבורי או דרך עמותות. התנאים והשכר ידועים (זה לא המקום להתייחסות על הנושא). עוברות השנים. יש מרפאות בעיסוק שנשארות שכירות ומתקדמות ומתפתחות במקום עבודתם; ראש תחום, מדריכות, מרפאות בעיסוק מחוזיות, מנהלות צוותים. כל שציינתי אלה הן התפתחויות לגובה, אך יש התפתחויות לרוחב – התמקצעות בתחום מסוים וייחודי, הכנסת תחום הריפוי בעיסוק למגזרים שלא היה בהם את המקצוע קודם (לדוגמא פגיות), אקדמיה, מחקרים, פיתוח שיטות טיפול וגישות שונות. המקצוע שלנו הוא מרגש בכך שיש אינסוף אפשרויות להשתמש בידע שלנו.

לאחר איקס שנים, יש מרפאות בעיסוק שרוצות לצאת לעצמאות מקצועיות מסיבות רבות; גמישות בשעות, שיפור התנאים ויכולת ההשתכרות, פיתוח זהות אישית מקצועיות, שלא תמיד ניתנת במקומות ציבוריים, רעיונות ויוזמות במקצוע. אך האם הדבר כה פשוט? האם לצאת לעצמאות אומר בהכרח את כל אלה? התשובה היא לא חד משמעית. להיות עצמאית (ולא רק במדינתנו הצעירה, שטור זה מוקדש ליום הולדתה) הוא עסק מורכב. יש הוצאות רבות, התעסקויות רבות שאינן חלק מהתחום המקצועי שלנו (ניהול כספים, ניהול לקוחות, שיווק, תחזוקה של קליניקה) ולכן הבחירה, כמו תמיד, היא מורכבת. אני רוצה להבין מה בכל זאת יכול להתחדש אצל מרפאות בעיסוק עצמאיות.

ונחזור לחדשנות. העולם החדש מזמין אותנו להגדיר מחדש את המקצוע, וכמו במקצועות רבים, התהליך מתחיל לאט, ולרוב, במגזר הפרטי. גם אצלנו, יש מספר מרפאות בעיסוק ששברו את תקרת הזכוכית ביצירתיות שלהן, יצקו תוכן לעסק שלהן, שהוא לא רק קליני. כאלה שאמרו – לא בחרתי להיות עצמאית כדי לעשות את אותו הדבר שעשיתי במגזר הציבורי, רק לבד. היה להן רעיון, יוזמה והמון ידע ריפוי בעיסוקי – ואיתו הן שטו קדימה במרחב העצמאי. אגב, לרוב, נשות המקצוע שמרו גם על הזירה הקלינית טיפולית, במקביל לפיתוח יוזמה חדשה בשימוש הידע המקצועי.

בואו נקבל השראה ונסקור דוגמאות מהקולגות.

משחקים ודפי עבודה – ישנן מרפאות בעיסוק שפיתחו משחקים, פיתחו דפי עבודה ממוקדים מטרות טיפוליות. תחילה עבור עצמן ועבור המטופלים שלהן, ולאחר מכן מכרו את המוצרים לקולגות וכן להורים. דוגמא מעוררת השראה של שימוש בידע המקצועי שלנו, למכור מוצר שפותח על ידי מרפאה בעיסוק ויכול להגיע לקהלי יעד רבים, מעבר למטופלים ובדרך של טיפול ישיר. אני מתבוננת בהערכה רבה על אלה, ממליצה להורים לרכוש, רוכשת בעצמי ושמחה לפרגן על התוצר. יש פה הבנה של חדשנות, של יציאה מהמרחב הטיפולי, של יכולת להשתכר גם כשאת ישנה – וזהו העולם החדש, בריפוי בעיסוק.

הרצאות וסדנאות – ישנם מרפאים ומרפאות בעיסוק, שלקחו את הידע שלהם, פיתחו הרצאה, פיתחו סדנא, ומשווקים אותה לקהלים רחבים. מעבר לחדשנות ויוזמה, יש פה תעוזה והבנה שככל שהקהל גדול יותר, יש פה הזדמנויות גדולות יותר לגעת בעוד א.נשים. לדוגמא; סדנאות לליווי התפתחותי להורים אחרי לידה, סדנאות הדרכה למרפאות בעיסוק מתחילות, סדנאות למבוגרים המתמודדים עם הפרעת קשב. גם כאן, דוגמא מרתקת ומרגשת, של שימוש בידע שלנו, בהבנה שלנו את האדם -עיסוק- סביבה, והיכולת לתרגם את זה להתערבות טיפולית רבת משתתפים.

 

אפליקציות – כן, כן. גם זה יכול לקרות בריפוי בעיסוק. השילוב של העולם הטיפולי לתוך העולם הטכנולוגי הוא מתבקש בשנת 2022. אפליקציה – סמל העולם החדש, סמל החדשנות. היכולת למצוא פתרונות טיפוליים, או תומכי טיפול באמצעות טכנולוגיה, היא תקרה שרק עכשיו אנו מתחילות לפרוץ, כמקצוע. הזכוכיות עוד לא על הרצפה אבל יש מרפאות בעיסוק שפורצות עבורנו את הדרך. בתחום המקביל אלינו, למשל בטיפולי שפה, יש שימושים נרחבים יותר בטכנולוגיה לצורכי טיפול, למשל בתחום התקשורת החלופית. דוגמא בולטת במקצוע שלנו היא אפליקציה להשמת עובדים, אשר משתמשת בידע המקצועי של הריפוי בעיסוק, בניתוח פעילות ובהבנת האדם – לצורך השמה. ישנן דוגמאות נוספות ואני בטוחה שלא בעוד זמן רב, נשמע ונכיר עוד מתחום זה.

כל אחת מהדוגמאות מעוררת בי השראה. אני מסתכלת על תהליך יצירת המוצר (וזה לא משנה אם זה דף עבודה או אפליקציה), משלב הרעיון, דרך שלב השיווק ועד שלב המכירה ללקוח  – וזה לא פחות מסטארט אפ. יש בנינו מרפאות בעיסוק סטארטפיסטיות, לא פחות. ובשביל זה, שווה להיות עצמאית. זו המרפאה בעיסוק העצמאית החדשה, החדשנית, היוזמת. בשביל זה, היה לכל אחת מהן, את הצורך לעזוב את המשרה במגזר הציבורי ולפתח עוד עולם ועוד מוצר, במקצוע המרתק שלנו – הריפוי בעיסוק.

אז אני שואלת שוב, כמו בכל פעם; אז זהו? יוצאים מחדרי הטיפול ועוברים לפתח מוצר? התשובה היא כן. אם יש לך רעיון ואת רוצה לקדם אותו. אם בוערת בך היכולת להשתמש בידע המקצועי שלנו לצורך משהו חדש, שיכול להגיע לעוד אנשים ולעוד קהלים. אם את רוצה לפתח מוצר, סדנא, פעילות, אפליקציה או כל רעיון שלא סקרתי כאן, עשי זאת! שברי עוד ועוד תקרת זכוכית ויחד נגדיר את המקצוע הריפוי בעיסוק מחדש, לקראת העתיד, שמגיע ממש ממש עכשיו.

 

 

הערות שוליים

אז זהו? יוצאים מחדרי הטיפול ועוברים לפתח מוצר? התשובה היא כן.
הפעלת קרוסלה עצירת קרוסלה