חדשנות בריפוי בעיסוק 6 – לטובת מי כל החדשנות הזו?

מאת אפרת פרי

חדשנות מסקרנת אותי. מהמקום הזה, ומתוך האהבה למקצוע הריפוי בעיסוק, והבנת חשיבותו, יצאתי לחקור את החדשנות במקצוע. אני יוצאת למסע הזה מאוד סקרנית ומזמינה גם אתכן ואתכם להצטרף אליי. ללמוד ולהכיר את אבולוציית המקצוע שלנו, ומה שמרתק, שזה קורה עכשיו.

והפעם, אני מקדישה את הטור לפיתוח מוצר חדשני, שהייעוד שלו הוא לא (רק) לטובת המטופל באופן ישיר.

מעגלים. מטפלים אוהבים מעגלים. תהליך טיפולי הוא מעגלי, המודל האהוב עלינו הוא מעגלי (אדם – עיסוק – סביבה; מעגלים שנקשרים אחד בשני ועומדים בפני עצמם), וסביב המטופל שלנו יש מעגלים, חלקם צמודים כמו משפחה גרעינית, וחלקם רחוקים יותר, כמו הגננת, הבוס בעבודה, הרופא המטפל, המרפאה בעיסוק. לכל אחד יש השפעה על איכות החיים של המטופל ועל השגת המטרות הטיפוליות. אבל רגע, מי דואג למטפל? מי דואג ל- Well Being של המעגלים הנוספים, כמו המשפחה, הצוותים, והקשרים הרחבים יותר? ובכלל, תפקיד מי לדאוג למי?

גילוי נאות: כחלק מהעשייה המקצועית שלי, אני מעבירה גם התערבויות למעגל הראשון סביב המטופל; הלוא הם ההורים. הנושא מרתק אותי, ואני עסוקה כבר תקופה בלפענח את התשובות ששאלתי בפסקה הקודמת. אך הפעם, אני בוחרת להתמקד דווקא במעגל אחר. אני בוחרת להתמקד בנו, המרפאות בעיסוק, כמעגל סביב המטופל אך גם כאוכלוסייה בפני עצמה, שנמצאת בקבוצת סיכון לשחיקה מקצועית, שחיקה נפשית (וכן, כמובן, כאשר מעגל אחד נשחק, יש השפעה על המטופל עצמו ומכאן שההפסד הוא כפול).

פגשתי את מורית רוזנברג ושלומי לוי. שני מרפאים בעיסוק שגרים בעוטף הזה, חברים וקולגות, עם ברק יזמי בעניים. הם פיתחו מוצר שאמור לעזור למטפלים (לא רק מרפאים בעיסוק) לעבוד ביעילות גדולה יותר לצורך מטרות הטיפול. לפני שהגענו לדבר על המוצר שלהם, דיברנו על מי שומר עלינו הצוותים? "יש פה עבודה של לב, ביחד עם המקצועיות, אך יש גם לנו את הגבול הזה, את הצורך שלנו להיטען בחזרה, אחרי שאנחנו הכלנו את כולם…" אומרת מורית. הסכמנו יחד, שהאידיאל היה, כברירת מחדל, שיתקיים למשל, מקום של אוורור, של עיבוד רגשות המטפל. ושוב, נחזור להפסד הכפול. בשחיקה מקצועית אנחנו מאבדים גם את אשת המקצוע וגם את איכות הטיפול ומכאן גם את המטופל.

לפני שעוברים לדבר על המוצר החדשני של מורית ושלומי, אני רוצה להעמיק ולהבין מה הם הגורמים שיכולים לעזור למרפאה בעיסוק (או לכל איש מקצוע טיפולי אחר) להימנע משחיקה מקצועית ולהנות מהמקצוע שלנו למשך תקופת שנים ארוכה. בשביל להבין, פזלתי למקצועות אחרים, איך לא, בהייטק. אז הם כמובן, חוקרים את הנושא ברצינות, ובטח בתקופת פוסט קורונה ששוק העבודה השתנה לחלוטין ויש למעסיקים עניין בשימור העובדים. ובכן, העובדים נשארים במקום עבודתם לא רק בגלל תקציב רווחה מנופח, אלא מתוך תחושת משמעות בתפקיד (מקום 1-2 בדירוגים. תלוי איזה סקר בוחנים) ומתוך היכולת לאיזון בית – עבודה, וגמישות במשרה.

מה נותן לנו, מרפאות בעיסוק, תחושת משמעות? שאלה עמוקה (ולא נעסוק בה בטור זה), אבל אחת התשובות היא הצלחה. הרי אם נטפל ולא נראה התקדמות בקרב המטופלים שלנו, לא נרגיש משמעותיות, לא כן? זאת אומרת, שכדי למנוע מעצמנו שחיקה מקצועית, אנחנו צריכות להתקדם לעבר הצלחות רבות.

אז תכירו את FoloApp. פלטפורמה של בנק אדיר של אמצעי הדרכה המותאמת למגוון מטפלים, מטופלים ומצבים. זוהי אפליקציה שמטרתה לתרום לרווחתם של המטפלים (והמטופלים) על ידי הגברת יעילות הטיפול ומכאן להצלחתו. איך אפליקציה יכולה לעשות זאת? בכך שתגביר תרגול בבית ותתרום להשגת מטרות מהירה. אבל רגע. מה הקשר למטפל ולשחיקה שלו? שוב, אפליקציה שמטרתה לקדם אותנו לעבר הצלחת הטיפול, והצלחה גורמת לתחושת משמעות, ותחושת משמעות מונעת שחיקה. ושלומי ומורית גם מוסיפים: "ההבנה שאם תהיה מסגרת מוגדרת לתקשורת עם המטופל, המטפלים יוכלו לחזור למטופל באופן ששומר על גבולות המטפל ובזמן מוגדר מראש באפליקציה וכך לא מחכים שבוע, (שבו עובר עולם לפעמים), וניתן לתת מענה גם קודם". מכאן, שהטיפול יהיה אפקטיבי יותר, מוצלח יותר, הרווחה הנפשית והמקצועית של המטפל תעלה.

אז קצת על איך FoloApp עובדת. "הילד בוחר אווטר, שהוא מלווה אותו לאורך הטיפול, כל שבוע נקבעת מטרת טיפול והמטפל מעלה תכנים למעין ספריית סרטונים שהילד ומשפחתו יכולים לצפות בכל זמן ולדווח על תרגול". מספרים לי שלומי ומורית.

"ניקח דוגמא: ילד מגיע לטיפול עם קשיי כתיבה.  הוא לא רוצה לתרגל. המטפל מזהה שהילד לא מתרגל ושולח אמצעי הדרכה מגביר מוטיבציה וממוקד להורים ולילד. הייחודיות שלנו היא במתן מענה יוצר מוטיבציה לתרגול ב 30% זול יותר מהמתחרים האחרים בשוק". "ייחודיות נוספת היא ש FoloApp תאפשר למטפלים יצרנים לעלות תכנים ולהרוויח מזה".

מורית ושלומי סיימו שלב של אבטיפוס  מדגמי. המוצר נוסה על 30 משפחות בארץ, ובאוקטובר הקרוב עוברים לשלב ה- MVP.

אז נכון, שכאשר מורית ושלומי פיתחו את המוצר שלהם, הם לא ראו כמטרת על את רווחת המטפל. זאת לא המטרה הראשונית של המוצר. אך שניהם מחזיקים בהשקפה חדשנית שבאה לקדם גם את המטפל, כחלק מהמעגלים המקיפים את הלקוח, את המטופל. ההשקפה הזו בא לידי ביטוי בהגדרת גבולות זמן המענה, אפשרות להיות מתוגמלת ולהרוויח מהעלאת סרטונים והגברת תחושת ההצלחה בתהליך.

המוצר שלהם חדשני, לא רק כי יש פה טכנולוגיה שמשתלבת בתוך התהליך הטיפולי, אלא כי יש פה גם השקפה חדשנית שרואה גם את המטופל וגם את המטפל ושניהם יכולים לצמוח משימוש בפלטפורמה הזו.

אז לטובת מי כל החדשנות הזו?

חדשנות היא לימוד של מגמות חברתיות, ותהליכים חברתיים שקורים. העובד בשנת 2022 מבין שהוא לא רוצה להיות רק חלק מפס ייצור, כי הוא אינדיבידואל עם רצונות ובחירות והחלטות. רצונות גם להשפיע, ליצור, לגוון. זאת המגמה החזקה כבר זמן מה, ולפי רוחות השטח, היא מגמה שמגיעה גם לנשות המקצוע שלנו, למרפאות בעיסוק. אז לטובת מי כל החדשנות הזו? ברור שהיא לטובת המטופלים, למקסם תפקוד וחיים עצמאים, אך היא ללא ספק, גם לטובתנו, המרפאות בעיסוק.

 


 

אם אתן רוצות לשתף אותי במה אתן חדשניות במקצוע, מוזמנות לכתוב לי למייל: efratgubi@gmail.com  ולהשתתף בטורים הבאים.

 

הערות שוליים

העובד בשנת 2022 מבין שהוא לא רוצה להיות רק חלק מפס ייצור, כי הוא אינדיבידואל עם רצונות ובחירות והחלטות. רצונות גם להשפיע, ליצור, לגוון
הפעלת קרוסלה עצירת קרוסלה