ביסוס מהימנות ותוקף לאבחון ה- Contextual Memory Test (CMT)-2 בקרב מתבגרים ישראלים

Establishing Validity and Reliability of the Contextual Memory Test (CMT)-2 among Israeli Adolescents

מילות מפתח: ריפוי בעיסוק, זיכרון, מטה-זיכרון, תפקודים מטה-קוגניטיביים, מתבגרים

תקציר

אבחון ה-2-CMT, גרסה ממוחשבת ומחודשת לאבחון ה-CMT, מעריך מיומנויות זיכרון ומטה-זיכרון. מיומנויות אלו נחוצות לתפקוד יום-יומי במגוון הקשרים, כגון סביבת לימודים והקשר חברתי ולכן יש חשיבות להעריכן ולבניית תוכניות התערבות לקידומן. מטרת מחקר זה הייתה לבחון מהימנות בין שופטים, עקיבות פנימית וכן תוקף מקביל לאבחון תכנון מערכת שבועית (תמ"ש). שיטה: 22 מתבגרים ישראלים (12 נערים ו-10 נערות) בני 18-12 שנים נאספו במדגם נוחות. למשתתפים הועבר תחילה אבחון ה-2-CMT ולאחריו אבחון התמ"ש. תוצאות: נמצאה מהימנות בין שופטים גבוהה (r=.94-.96). באשר לעקיבות פנימית, נמצאו קשרים חיוביים מובהקים חלשים-בינוניים בין הערכת הביצוע במטלת הזיכרון המיידי לבין הערכת הביצוע במטלת הזיכרון המושהה באבחון ה-CMT-2 (r=.19, p<.05), וגם בין מספר האסטרטגיות הכולל לבין מסוגלות עצמית (r=.343, p<.05). כמו כן, נמצא קשר חיובי חזק מובהק בין מספר האסטרטגיות הכולל לבין מספר הפריטים הכולל שנזכרו (r=.714, p<.001). עם זאת, לא נמצא תוקף מקביל לאבחון התמ"ש בגרסת המתבגרים. מסקנות: מממצאי המחקר עולה כי ניתן להשתמש באבחון ה–2CMT להערכה של זיכרון ואסטרטגיות לזיכרון בקרב מתבגרים. אף על פי כן, יש צורך בהמשך התאמת האבחון לאוכלוסייה ישראלית ובבדיקת תוקף מקביל לאבחון אחר הבודק אלמנטים דומים.

Abstract

The CMT-2 assessment, a computerized version of the original Contextual Memory Test (CMT), evaluates memory and meta-memory skills. Assessing these skills among adolescents’ is important for the development of interventions improving daily function. The objectives of this study were to evaluate (1) test re-test reliability, (2) internal consistency, (3) and concurrent validity with the Weekly Calendar Planning Activity (WCPA). Method: Twenty-two Israeli teenagers (12 boys and 10 girls) aged 12-18 years were recruited by convenience sampling. Participants completed the CMT-2 assessment, followed by the WCPA. Results: The reliability between raters was (r=0.94-0.96), indicating good results. Significant positive correlations were found between performance estimations of the immediate and delayed recall memory tasks (internal consistency) (r=0.519, p<0.05), as well as between the total number of strategies used and the total number of items remembered. Moreover, a significant positive correlation was found between the number of strategies and self-awareness (r=0.343, p<0.05). However, concurrent validity with the WCPA measure was not found. Conclusions: The findings of the study suggest that the CMT-2 measure can be used to assess memory and memory strategies in adolescents. Nonetheless, future research is required to adapt the CMT-2 to the Israeli population, and to determine concurrent validity with a different measure evaluating similar cognitive elements.

https://doi.org/10.55134/3ylc73ei

למאמר המלא

הערות שוליים