חוויית המעבר מעולם האקדמיה לעולם העבודה עבור בוגרי תואר עם מוגבלות

The Experiences of Graduates with Disabilities Transitioning from Higher Education into Employment

מילות מפתח: השתתפות בעבודה; בוגרי תואר אקדמי; נחישות עצמית; חיים לצד המוגבלות; ריפוי בעיסוק

Key Words: Work participation; Academic graduates; Self- determination; Life with disability; Occupational therapy

מאמר זה נכתב על בסיס עבודת מחקר שנערכה על ידי הילה כהן, כחלק מדרישות לימודי המוסמך בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה. מחקר זה נערך כחלק מן המחקר שהעריך את יעילות מיזם "'מהפכה בהשכלה הגבוהה'" להקמת מרכזי תמיכה רב נכותיים במוסדות אקדמיים בישראל, ביוזמת ובתמיכת המוסד לביטוח לאומי.

This article is based on a thesis conducted by Hila Cohen as part of her master's degree at the Department of Occupational Therapy at the University of Haifa. This study was part of a study that evaluated the contribution of establishing multi-disability support centers at academic institutions in Israel as part of the "Revolution in Higher Education" national project supported by the Israel National Insurance Institute.

* הערה: מאמר זה כתוב בלשון זכר, מטעמי קיצור ונוחות, אך פונה לכל המגדרים.

 


 

תקציר

השתלבות בעבודה מבססת עצמאות כלכלית, קרקע להתפתחות אישית, לצד השתתפות שוויונית בחברה. רכישת השכלה גבוהה מגדילה את סיכויי ההצלחה בהשתלבות בעבודה בכלל ובפרט בקרב אנשים עם מוגבלות. ההכרה בחשיבות ההשכלה הגבוהה להגברת ההשתתפות של אנשים עם מוגבלות הובילה לפיתוח תוכניות סיוע לסטודנטים עם מוגבלות במהלך לימודיהם. עם זאת, ההצלחה בהכללת סטודנטים עם מוגבלות בהשכלה הגבוהה עדיין לא הניבה די פירות באשר למעבר לעולם העבודה. סטודנטים עם מוגבלות כמעט אינם רוכשים במהלך לימודיהם באקדמיה מיומנויות להתמודדות עם המעבר לעולם העבודה. מחקר זה בחן אפוא מהי חוויית המעבר מעולם האקדמיה לעבודה עבור בוגרי תואר אקדמי עם מוגבלות. שיטה: המחקר התבסס על גישת מחקר איכותנית-פנומנולוגית, ובו רואיינו 15 בוגרי תואר עם מוגבלות, מחמישה מוסדות אקדמיים שונים בישראל. הראיונות נותחו וקודדו בניתוח רב שלבי, על ידי שלוש חוקרות. ממצאים: ניתוח הראיונות העלה שלוש תמות מרכזיות: (1) חוויית הלימודים ומשמעותם; (2) המעבר לעולם העבודה; (3) מסע החיים כאדם עם מוגבלות. בשלוש התמות תיארו המרואיינים התפתחות במיומנויות נחישות עצמית, הכוללות התנהלות אקטיבית, אסרטיבית ואף סנגור עצמי על מנת להשתלב במסגרות חיים שונות. דיון: ממצאי המחקר מעמידים בסיס להבנת הגורמים המשפיעים על הכללתם (או הדרתם) של בוגרי התואר עם מוגבלות בעבודה. ממד מרכזי שעלה מניתוח ראיונות העומק מדגיש את חשיבותן של מיומנויות הנחישות העצמית, לשם הגשמת מטרות חיים משמעותיות. המיומנויות האלה במחקר זה נתפסות כגורם היכול לסייע בתיווך שבין תפיסתו של בוגר התואר עם המוגבלות על היותו "כמו כולם" לבין היותו "לא כמו כולם". המחקר מדגיש את הצורך בתמיכה בסטודנטים עם מוגבלות במעבר מעולם האקדמיה לעולם העבודה. התערבות כזו, ראוי שתכלול גם דגש על פיתוח מיומנויות של נחישות עצמית. הממצאים מעלים למודעות אפשרויות של מרפאות בעיסוק לתרום בכמה נקודות בתהליך ההשתלבות באקדמיה ובמעבר לעבודה.

 

Abstract

The inclusion of people with disabilities in the labor market strengthens personal development and equal participation in society. Acquiring a higher education in today's modern world increases the likelihood of integrating in the world of work. For people with disabilities, participation in the workforce is strongly dependent on obtaining a higher education. Consequently, enhancing participation in higher education is of great importance. Recognition of the importance of higher education has led to the development of support services for students with disabilities. Nevertheless, success with respect to including students with disabilities in higher education institutions has not yet yielded adequate success with respect to their transition into employment. Students with disabilities rarely acquire preparation to cope with the transition to the world of work. Therefore, the current study examined the experience of students with disabilities as they transitioned from higher education into employment. Method: The study used a qualitative-phenomenological research approach in which 15 graduates with disabilities from five different academic institutions in Israel were interviewed. The interviews were analyzed and encoded in a multi-stage analysis. Results: Analysis of transcripts revealed three main themes: (1) The meaning of the academic studies; (2) The transition into employment; (3) The participants' life journey as people with disabilities. In all three themes, interviewees stressed the development of self-determination skills, such as active conduct, assertiveness, and self-advocacy for integrating into various aspects of life. Discussion: The research findings can be used as a basis for recognizing the factors that influence the integration of graduates with disabilities into employment. A significant research finding is the importance of skills in self-determination to achieving life goals. The skills in self- determination are conceptualized as a mediator between the graduates' self-perceptions of being like everyone else and being different from the mainstream. The research emphasizes the need for intervention in academic settings to support students with disabilities in their transition from higher education into employment, with an emphasis on their development of skills in self- determination. This study raises awareness about occupational therapists' potential to contribute during academic integration and transitions to work

 

מסר עיקרי

  • עם סיום לימודיהם בוגרי תואר עם מוגבלות חווים אתגרים וחסמים רבים בהשתלבות בעבודה.
  • מיומנויות נחישות עצמית מסייעות להשגת מטרות חיים, כגון השתלבות בעבודה.
  • המחקר מדגיש את חשיבות פיתוח תוכניות הכנה למעבר מעולם האקדמיה לעבודה עבור סטודנטים עם מוגבלות, הכוללות דגש על פיתוח מיומנויות נחישות עצמית.
  • מרפאות בעיסוק יכולות לתרום לתהליך המעבר ולהסתגלות מוצלחת, במסגרת תפקידיהן המגוונים.

 

 

https://doi.org/10.55134/uz4cbpr3

למאמר המלא

הערות שוליים