Perceived Control Over Time Among College Students with and without Attention Deficits and/or Specific Learning Disorders

תפיסה עצמית של שליטה בזמן, בקרב סטודנטים עם וללא הפרעות קשב וריכוז ו/או לקויות למידה

Key words: Occupational therapy, Perceived Control Over Time, Executive functions, College Students, Behavioral Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF- A), Time Organization and Participation Scale (TOPS)

 

Abstract

Background: College students cope with a variety of activities that demand organizational skills which may increase stress. Perceived control over time is the perception of having enough time to finish one’s work in order to  meet  deadlines. This perceived control of time  influences time management behaviors, satisfaction, independent engagement in daily activities, academic success and stress. Aim: To evaluate  self-perception of daily functions and control over time among college students with and without Attention Deficits and/or Specific Learning Disorders, who were seeking support. Method: Participants: Thirty-six students (3 males, 33 females), mean age 23.42 + 4.80, who approached the college's student support center. Instruments: Behavioral Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF-A) and Time Organization and Participation Scale (TOPS). Results: Significant correlations were found between the BRIEF-A and the TOPS subscales. Comorbidity of SLD and ADHD was associated with a lower perceived performance as measured in those scales while the demographic variables did not show a correlation. Conclusions: Occupational therapists  have an important role in students' support centers and are encouraged to evaluate perceived control over time of students, facilitate time management skills, and strategies for balancing between demanding academic and extra curriculum tasks.

 

Key findings

  1. Students with ADHD had lower sense of control over time and lower satisfaction with performance.
  2. SLD and ADHD comorbidity may impact the perceived capabilities of daily activities, while age, gender, parenting, and marital status may not.
  3. Occupational therapists are encouraged to apply a metacognitive intervention and guide self-evaluation of performance.

 

 


מילות מפתח: ריפוי בעיסוק, תפיסת השליטה בזמן, תפקודים ניהוליים, סטודנטים,

 Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF-A), Time Organization and Participation Scale (TOPS)

 

תקציר

רקע: סטודנטים במכללה מתמודדים עם מגוון פעילויות הדורשות כישורי התארגנות, ועשויות לעורר תחושת לחץ. תפיסת השליטה בזמן היא התחושה של אדם כי יש לו די זמן לסיים את העבודה והוא יכול לעמוד בלוחות הזמנים הנדרשים לו לתפקודים השונים. תפיסה זו משפיעה על התנהגויות של ניהול זמן, סיפוק, ועצמאות בתפקוד יום-יומי וכן על מידת הלחץ הנחווה. מטרת מחקר זה היא אפוא להעריך את התפיסה העצמית של התפקוד היום-יומי ותפיסת השליטה בזמן, בקרב סטודנטים עם ובלי הפרעת קשב ופעלתנות יתר ו/או לקויות למידה, שפנו לקבלת תמיכה, תוך הידרשות למאפיינים הדמוגרפיים שלהם: גיל, מגדר, שנת לימודים ומצב משפחתי. שיטה: משתתפים: 36 סטודנטים להוראה (3 גברים, 33 נשים), שפנו למרכז התמיכה, גיל ממוצע 23.42 (סטית תקן 4.80). כלים: אבחון ה-BRIEF-A, Behavioral Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF-A) , ושאלון ארגון זמן והשתתפות (TOPS) Time Organization and Participation Scale. תוצאות: נמצאו מתאמים מובהקים בין תת-הסולמות של BRIEF-A ו-TOPS. תחלואה נלווית הייתה קשורה לתפיסת ביצוע נמוכה יותר כפי שנמדדת באבחונים אלו, ואילו המשתנים הדמוגרפיים שנמדדו לא נמצאו קשורים לכך. מסקנות והשלכות: נרצה לעודד מרפאים בעיסוק להעריך את תפיסת השליטה בזמן של סטודנטים הפונים לקבלת תמיכה, לסייע להם ברכישת מיומנויות ניהול זמן, ולכוון את הסטודנטים לזהות אסטרטגיות מתאימות לאיזון בין משימות אקדמיות תובעניות ובין שאר משימות היום-יום.

https://doi.org/10.55134/mLdO3Q7p

למאמר המלא

Footnotes

הפעלת קרוסלה עצירת קרוסלה