בדיקת תוקף של מטלה ביצועית בלתי מובנית (UPT), למדידת תפקודים ניהוליים בקרב ילדים

Validity Study of the Unstructured Performance-based Task (UPT) Assessing Executive Functions among Children

תקציר

הצגת הבעיה: תפקודים ניהוליים נמדדים באמצעות מטלות ביצועיות מובנות בחדר הטיפולים ובאמצעות שאלוני דרוג התנהגות בסביבה הטבעית. בין שתי שיטות המדידה יש מתאם נמוך. כדי לגשר על פער זה פותחה מטלה ביצועית בלתי מובנית Unstructured Performance-based Task (UPT) הכוללת 42 משימות המפוזרות על דף גדול באופן אקראי ותצפית התנהגותית הנלווית לביצוע. מטרת המחקר: לבחון את תוקף המבנה של ה-UPT והתצפית הנלווית באמצעות בחינת הבדלים בציוני המטלה והתצפית בין ילדים עם וללא הפרעת קשב ופעלתנות יתר וקשיים בתפקודים ניהוליים. וכן לבדוק את הקשרים בין ציוני המטלה הבלתי מובנית לציוני מבחנים מובנים ושאלון דרוג התנהגות. שיטת המחקר: ה-UPT תורגמה והותאמה מבחינה תרבותית לילדים דוברי עברית בישראל. במחקר השתתפו 42 ילדים בגילאי 11-8 שנים, מחציתם עם אבחנה של ADHD וקשיים בתפקודים ניהוליים ומחציתם ללא אבחנה וקשיים נלווים. ההורים השיבו על שאלון פרטים אישיים ומשתני רקע סוציו-דמוגרפי, שאלון מיומנויות ביצוע ושאלון ה-Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF)  להערכת קשיים בתפקודים ניהוליים בסביבה הטבעית. הילדים ביצעו את מטלת ה-UPT ומבחנים מקובלים נוספים: זיכרון ספרות לפנים ולאחור, זיכרון מילולי פעיל, ,Trail Making Test Tower of Hanoi. תוצאות: נמצאו הבדלים מובהקים בין הקבוצות בחלק מציוני ה-UPT והתצפית ההתנהגותית הנלווית לביצוע. כמו כן, נמצאו קשרים בין ציוני ה-UPT והתצפית הנלווית לבין המבחנים המובנים ושאלון ה-BRIEF. מסקנות: המדדים מספר תשובות נכונות, מספר תשובות ריקות וזמן ביצוע ה- UPTנמצאו תקפים לזיהוי קשיים בתפקודים ניהוליים בקרב ילדים. התצפית הנלווית לביצוע המטלה נמצאה תקפה לזיהוי התנהגויות המשקפות קשיים אלה בסביבה הטבעית. ה-UPT עשוי לסייע בזיהוי קשיים בתפקודים ניהוליים בקרב ילדים ובקביעת יעדים לטיפול בריפוי בעיסוק.

מסר עיקרי

  • מטלה ביצועית בלתי מובנית המיועדת להערכת תפקודים ניהוליים של ילדים, פותחה כדי לגשר על הפער בין שיטות ההערכה הנהוגות כיום (מטלות מובנות בחדר הטיפול, שאלוני התנהגות בסביבה הטבעית).
  • מחקר זה נועד לבחון את תוקף המבנה של המטלה.
  • התוצאות מספקות עדות ראשונית לתוקף המבנה של המטלה והתצפית הנלווית לביצוע, עבור ילדים דוברי עברית בישראל.

המאמר נכתב על בסיס עבודת המחקר לתואר מוסמך של אלישבע פוליסר מדמון בהנחיית ד"ר לימור רוזנברג, בחוג לריפוי בעיסוק, בית הספר למקצועות הבריאות ע"ש סטנלי שטייר, הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב.

תודות

אנו מודות לכל הילדים וההורים שהשתתפו במחקר וסייעו לנו בחקר מטלה ייחודית זו.

 

Abstract

Background: Executive Functions (EFs) are assessed by performance-based measures in clinical settings and rating scales in ecological settings. Research has shown a lack of a correlation between both methods. In order to bridge the gap, the Unstructured Performance-Based Task (UPT) was developed. This assessment  includes 42 questions randomly presented on a large piece of paper and is accompanied by a behavioral checklist. Aim: To examine the construct validity of the UPT and the behavioral checklist by examining group differences in UPT scores between children with and without Attention Deficit Hyper Disorder (ADHD) and EF deficits A further aim is to examine associations between the UPT and performance-based measures and rating scales. Method: The UPT was translated and culturally adapted for Hebrew speaking children in Israel. Participants were 42 children (aged 8-11 years), 21 with ADHD and EF deficits and 21 without a diagnosis or EF deficit. Parents completed a sociodemographic questionnaire, the Performance Skills Questionnaire, and the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) to assess EF deficits in ecological settings. Children completed the UPT and other widely used assessments: Digit Span Forward and Backward, Verbal Working Memory, Trail Making Test, and Tower of Hanoi. Results: Significant differences were found between groups in some of the UPT measures and the behavioral checklist. Associations were found between some UPT measures and the behavioral checklist and performance-based EF measures, as well as the BRIEF rating scale. Conclusions: The measures of Total Correct Items, Total Blank Items, and completion time in UPT may be valid for EFs assessment. The behavioral checklist may be a valid assessment for behavior in ecological settings. The UPT may assist in identifying EF deficits in children and setting goals in Occupational Therapy interventions.

 

https://doi.org/10.55134/I5tXrMAA

למאמר המלא

הערות שוליים