דבר החברה – מרס 2023

קהילה יקרה,

אנחנו מצויות בתקופת עשייה עסוקה ומורכבת במיוחד.

בחודשים האחרונים, אנחנו עסוקות מאוד בלהציל את המקצוע שלנו, המצוי באיום ממשי ומסוכן. אחד משיאי העשייה היה כנס המחאה בחודש שעבר, הוא וגם הכנס המקצועי השנתי של החברה הישראלית לריפוי בעיסוק.

התרגשנו מאוד סביב בניית הכנס השנתי, שמחנו למראה כמות החומרים שזרמו אלינו, והצלחנו בשילוב כוחות של מבחר מגוון של נשים מן הקהילה שלנו, ליצור כנס מקצועי, מרגש ועשיר בתוכן, שבו אנחנו המרפאות בעיסוק היינו במרכז.

השנה חזרנו להיפגש פנים אל פנים, להתחבק ולהחליף חיוכים ומילים מקרוב, אחרי שלוש שנים שבהן נאלצנו לערוך את הכנס במתכונת מקוונת.

כולנו יחד הרגשנו את המציאות המורכבת שלנו, שבה התרגשות ושמחה מתערבבות בדאגה, בכעס, בדריכות ובפחד.

במציאות מורכבת כזו, שבה האדמה רועדת באופן כללי, והמקצוע שלנו באופן פרטני, חשוב שנזכור כקהילה, בעלת מטרות משותפות, עד כמה הסולידריות שלנו, בינינו לבין עצמנו חשובה. עד כמה חשוב שניקח חלק פעיל בקבוצות ובחדרים שבהם מתקבלות החלטות קריטיות בנוגע למקצוע שלנו, כי כמו שכבר כתבנו, בימים אלה ממש: המקצוע שלנו מצוי בסכנה מיידית אמיתית, שעלולה להחזיר אותנו שנים אחורה.

              חשוב לנו לחזור, להזכיר ולומר: החברה הישראלית לריפוי בעיסוק הינה הגוף היחיד, הבלתי תלוי, נטול כל אינטרס – שכל תכליתו קידום, הגנה ופיתוח מקצוע הריפוי בעיסוק. במסגרת תפקיד זה, רק החברה יכולה לייצג את כלל המרפאות בעיסוק בארץ, לעמוד בחזית באופן אקטיבי ולהגן על המקצוע ועל העוסקות בו.

כמקצוע אנחנו מחולקות בין מאות מעסיקים, במגוון סוגי העסקה. המקום היחיד שבו אנחנו יכולות להתאגד, להפגין אחדות וכוח ולפעול למען עצמנו, בלי מתווכים בעלי אינטרסים, זה כאן, תחת החברה הישראלית לריפוי בעיסוק.

החברה הישראלית לריפוי בעיסוק היא גוף עצמאי, מפוקח, המנוהל בהתנדבות על ידי מרפאות בעיסוק וממומן על ידי החברות שלו. אין לנו שום אינטרס חבוי, אין לנו סיבת קיום אחרת חוץ מכל מה שנכתב כאן ואנו מתנהלות באופן שקוף וחוקי, שאינו משתמע לשתי פנים. משתפות כל צעד שלנו בכל הפלטפורמות המצויות ברשותנו.

בחודשים האחרונים יצאנו למאבק חשוב וקריטי על הווה ועתיד המקצוע שלנו. מהרגע שנודע לנו על ההצעה המסוכנת לתיקון חוק מקצועות הבריאות, התחלנו לפעול בכל המישורים:

  • בתוכנו – שיחות עם מרפאות בעיסוק חרדיות וחילוניות וזיקוק המסרים יחד איתן, כשהמטרה היא לייצר כוח שפועל יחד לטובת המקצוע וכפועל יוצא למען המטופלים שלנו, בלי קשר למקום המגורים, קהילת ההשתייכות וכדומה.
  • דעת הקהל/הציבור – העברת המסרים הברורים שלנו לציבור הרחב בכל אמצעי התקשורת: רדיו, עיתונים וטלוויזיה, על חשיבות המקצוע, במי התיקון לחוק פוגע, ועד כמה הפגיעה רחבה בכלל האוכלוסייה. שמנו על הבמה מרפאות בעיסוק מן המגזר החרדי שידברו על עצמן מזווית הראייה שלהן, תוך שאנו מגבות אותן.
  • המישור הפרלמנטרי – אנחנו נמצאות כל שבוע מאז תחילת המאבק בכנסת, יוצרות קשרים ורותמות לצדנו חברי וחברות כנסת מכל הקשת הפוליטית – חברי כנסת שמוכנים לשמוע ומבינים עד כמה חמורה ההצעה הזאת.
    ב-14.3 התקיים כנס מחאה גדול בכנסת, היינו שם אתכן ויחד השמענו את קולנו.
  • המישור המשפטי – הכנת הקרקע לבאות, כי אנחנו לא מתקפלות!

כפי שציינו, בחודש שעבר, יזמנו יחד עם האגודה לקלינאיות התקשורת כנס התנגדות גדול, שאליו הגיעו נשות מקצוע רבות, אנשי ציבור מובילים וחברי כנסת. כולם נרתמו לתמיכה במאבק שלנו. אפשר לשמוע את דבריהם בדף המאבק בפייסבוק.

אחת האורחות המרגשות, שהגיעה מיוזמתה וריגשה מאוד במילותיה, היא הגב' עדינה בר שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שהקימה מכללה להשכלה גבוהה מותאמת לחרדיות לפני 20 שנה, מתוך ההכרה והבנה של הצורך בנשות מקצוע מוכשרות לקהילות השונות בחברה החרדית.

אנחנו חוזרות ואומרות, גם בהזדמנות הזו, אנחנו מוכנות לדבר עם כל מי שצריך כדי להשמיע את דעתנו, ויש לנו הרבה מאוד מה לומר, על מנת למצוא פתרונות לבעיות המוצגות.

שיהיה ברור, אף אחד לא ידבר עלינו בלעדינו! ולאף אחד אין מנדט לדבר בשמנו, לנהל מו"מ ולהתפשר בשמנו, או להחליט לגבינו.

חשוב מאוד לזכור, כשמדובר בנושאי חקיקה על מהות המקצוע שלנו ועל זהות המקצוע שלנו, רק השדה המקצועי הינו הכתובת לשיחה על שינוי המצב ועל פתרונות ראויים.

רק ועדה מייעצת לשר תוכל להוביל שינוי כזה וכפי שכתוב בחוק מקצועות הבריאות: אנחנו חלק בלתי נפרד ממנה.

מי שלא יביא אותנו בחשבון – ימצא אותנו פועלות בכלים שטרם נראו במאבק שלנו!

תמו הימים שבהם אנחנו סומכות על אחרים שיפעלו עבורנו, שיקבלו החלטות עבורנו. במציאות של שנת 2023, לא ניתן שידברו על המקצוע שלנו בלעדינו!!!

המצב במדינה בימים אלה מורכב מאוד. אי אפשר להתעלם מכל מה שקורה. אנחנו נמנעות בכוונה מלנקוט עמדה. עם זאת, חשוב מאוד לומר, שלא משנה מה יקרה, אנחנו מתחייבות להמשיך להיות ארגון שמייצג את כל המרפאות בעיסוק, על כל גוניהן, השתייכותיהן ואמונותיהן ובלי קשר לזהות המעסיק שלהן.

היכן שיש עוול שקשור לעולם הריפוי בעיסוק, אנחנו נפעל כדי למצוא את הדרך לתקן אותו.

              גיליון חדש של ה-IJOT, כתב העת היחיד בעברית של המקצוע שלנו, הוא הזדמנות טובה להזכיר ולומר כמה חשוב שכמה שיותר מרפאות בעיסוק תהיינה חברות בחברה הישראלית לריפוי בעיסוק.

אנחנו מזמינות את כולכן לקחת חלק, להשפיע, ליזום – כי אנחנו לא מקבץ אקראי של אינדיבידואליות, את כולנו מאחדים הערכים הנפלאים של המקצוע שלנו. הדרך הכי טובה שלנו להשפיע ולבנות כוח היא להיות מאוחדות, והיום, בימים של מאבק חשוב, המילים האלה עוצמתיות ונכונות יותר מתמיד.

שלכן,

רביטל גל וד"ר ענת אלבז-שניידרמן, יו"ריות משותפות של החברה הישראלית לריפוי בעיסוק

יפעת נוריאל, מנכ"לית החברה הישראלית לריפוי בעיסוק

הערות שוליים