הערכת צרכים לפיתוח פרויקט להגברת מעורבות הורים בטיפול בריפוי בעיסוק במסגרות החינוך המיוחד

A Needs Assessment for the Development of a Project: Increasing Parental Involvement in Occupational Therapy Intervention in Special Education

תקציר

רקע: מעורבות משפחתית חיונית להצלחת הטיפול בריפוי בעיסוק בילדים. הורים הם המומחים לילדיהם, תורמים מידע לגבי חוזקותיהם ואתגריהם, ומשמשים כסוכני שינוי מרכזיים בקידום התהליך הטיפולי ובהתפתחותם הכללית. על אף חשיבות מעורבות ההורים בטיפול, במסגרות החינוך המיוחד מעורבות ההורים היא מועטה. מטרת הערכת הצרכים: לאפיין את הקשר בין מרפאות בעיסוק לבין הורי הילדים הלומדים ומטופלים במסגרות החינוך המיוחד של משרד החינוך. שיטה: הערכת הצרכים כללה סקירת ספרות, היוועצות עם מדריכה ארצית לריפוי בעיסוק במשרד החינוך, סקרים מקוונים למרפאות בעיסוק העובדות במסגרות החינוך המיוחד במשרד החינוך (n=60) ולהורים לילדים הלומדים במסגרות אלו (n=17).כמו כן נערכה קבוצת מיקוד לארבע מרפאות בעיסוק ממרכזי תמיכה אזוריים שונים במשרד החינוך. תוצאות: 98% מן המרפאות בעיסוק סבורות שהקשר עם ההורים חשוב ורצוי, ומעוניינות להרחיב את הידע שלהן בתחום העבודה הזה, כשבפועל 73% מהן נפגשות עם ההורים רק לצורך אישור תוכנית הלימודים האישית, פעמיים-שלוש בשנה. 65% מהן ביקשו הגדרה מסודרת של הקשר עם ההורים בנוהלי העבודה. 94% מן ההורים שענו מעוניינים בקשר ישיר עם המרפאה בעיסוק. בקבוצת המיקוד עלה שהטיפול במסגרות החינוך מנותק מן הסביבה המשפחתית של הילד ויש צורך ברתימת ההורים לשותפות בטיפול. אילוצי הקורונה פתחו אפשרות לקשר מקוון עם ההורים. מסקנות: הערכת הצרכים הציגה פער בין הרצוי למצוי וצורך בהגברת שותפות ומעורבות ההורים בטיפול בריפוי בעיסוק של ילדם במסגרות החינוך המיוחד. תוצר הפרויקט: ערכה למרפאה בעיסוק במשרד החינוך להגברת מעורבות הורים, שתכלול ידע עדכני ומגוון רעיונות, כלים, הצעות ואפשרויות לקשר. השלכות קליניות צפויות: הורים יהיו מעורבים יותר בטיפול בריפוי בעיסוק במסגרות החינוך המיוחד ויגרמו לשיפור בתפקוד ילדיהם.

מסר עיקרי
· מעורבות הורים בטיפול בריפוי בעיסוק מקדמת ומייעלת את הטיפול.

  • מן הסקר נמצא כי הקשר בין מרפאות בעיסוק במסגרות החינוך המיוחד לבין הורי הילדים שלומדים בהן אינו חזק ושוטף די הצורך.
    · פיתוח ערכה לשיפור הקשר עם ההורים יסייע למרפאות בעיסוק לערב הורים בטיפול ויקדם את הצלחת הילדים והשגת מטרות הטיפול בסביבות השונות.

 

המאמר נכתב במסגרת החובות להשלמת תואר שני במסלול פרויקט, החוג לריפוי בעיסוק, אוניברסיטת תל אביב, בהנחיית ד"ר מרגלית פדה.

 

Abstract

Background: Studies show that family involvement is essential for successful occupational therapy treatment in children. Despite its importance, parental involvement in treatment in special education settings remains low. Purpose of needs assessment: To characterize the relationship between occupational therapists and parents of children in Ministry of Education special education settings. Method: The needs assessment included a literature review, consultation with the senior occupational therapy counselor of Ministry of Education, online surveys for occupational therapists (n=60) and parents (n=17), and a focus group with four occupational therapists from various support centers. Results: Although 98% of occupational therapists believe that communication with parents is essential and are interested in expanding their knowledge in this field, in practice only 27% of them meet with parents more than three times per year. Ninety-four percent of parents who responded are interested in direct contact with the occupational therapist. The focus group indicated that treatment in special education settings is detached from the child's family environment and that it is necessary to involve parents as partners in treatment. Corona virus constraints have created the possibility of online contact with parents. Conclusions: The needs assessment presented a need to increase parental partnership and involvement in occupational therapy treatment of children in special education settings. Project product: A kit for Occupational therapists working at special education settings in the Ministry of Education, for increasing parental involvement, which will contain up-to-date information and a variety of ideas, tools, and communication options. Expected Clinical Implications: Parents will be involved in occupational therapy treatments in special education settings, which will help improve their children’s participation.

The article was written as part of duties to complete an M.A degree project track, Department of Occupational Therapy, Tel Aviv University.

https://doi.org/10.55134/wxryq046

למאמר המלא

הערות שוליים