חדשנות בריפוי בעיסוק 5 – על ריפוי בעיסוק ושילוב דיסציפלינות מעולם התנועה והספורט

מאת אפרת פרי

חדשנות מסקרנת אותי. מהמקום הזה, ומתוך האהבה למקצוע הריפוי בעיסוק, והבנת חשיבותו, יצאתי לחקור את החדשנות במקצוע. אני יוצאת למסע הזה מאוד סקרנית ומזמינה גם אתכן ואתכם להצטרף אליי. ללמוד ולהכיר את אבולוציית המקצוע שלנו, ומה שמרתק, שזה קורה עכשיו.

והפעם, אני מקדישה את הטור לשני דברים שאני מאוד אוהבת, ריפוי בעיסוק ופעילות גופנית.

לפני שנתחיל להעמיק, אני רוצה שנדמיין יחד את המרחב הפיזי בו מתבצע טיפול ריפוי בעיסוק. מהו החלל הנדרש על מנת לעבוד כמרפאה בעיסוק. אז לרובנו עולה תמונה של קליניקה כלשהי. חדר טיפולים, מחלקה בבית חולים, יכול גם לקרות במרחב הגן, בכיתה בבית ספר, במיטת החולה המונשם, ואפילו בבית. עד כה, רובנו מכירות את החללים שציינתי,  הנדרשים לנו על מנת לטפל, לקדם מטופל להשגת המטרות.

אני רוצה להקדיש את הטור למרפאים ומרפאות בעיסוק שיצאו לחלוטין מהמקומות המוכרים, מהציוד המוכר, ושילבו ידע מעולם התנועה לתוך הטיפול.

האם טיפול ריפוי בעיסוק יכול להתבצע בחדר כושר למשל? האם קיר טיפוס יכול להוות קליניקה לטיפולים? ומה לגבי ים? וגלישה? ומה הקשר בין יוגה, נשימות ועבודה במחלקת מונשמים בבתי חולים סיעודיים? אז לשמחתי, פגשתי כמה מרפאים ומרפאות בעיסוק, שהצליחו לשלב בין תחומי הידע ולהביא את המטרות המאוד ריפוי בעיסוקיות (כמו שאנחנו אוהבות להגיד) לתוך עולם תוכן שלם, שאיננו קשור כלל לטיפול בריפוי בעיסוק מסורתי.

ורגע לפני, אני שואלת את עצמי ואתכן, מה כל כך חדשני בזה בעצם? הרי שנים שהאקדמיה מדברת על אדם עיסוק סביבה. על פעילות מבוססת עיסוקים. במתע"מ העדכני ביותר, שיצא בשנת 2016, הכרנו מושגים הקשורים לרוח האדם, כמו למשל משמעות וחוללות עצמית. בפועל, או יותר נכון, בשטח – אנחנו עדיין בעיקר רואים מרפאות בעיסוק בחדר הטיפולים המסורתי, עם הציוד המוכר. נכון, יש המון יציאה מהגבולות המוכרים. יש טיפולים בבתים, טיפולים בגני ילדים, במסגרות חינוכיות. אנחנו עובדות בהתאמות דיור, במשרדים, בהתאמות לנהיגה. אבל יש משהו שונה במה שארצה שתכירו הפעם, וזה השילוב של עולמות תוכן אחרים, של דיסציפלינות אחרות מעולם הריפוי בעיסוק, אל תוך עולם הטיפול המוכר.

האם שמעתם על מרפא בעיסוק שעובד בים ומשלב גלישה כטיפול? או על מרפאה בעיסוק שהקליניקה שלה היא קיר טיפוס? יש כאלה. וזה לא מתועד בספרים, וזה לא נלמד באקדמיה. אלה אנשי מקצוע חדשניים, שהבינו כיצד לשלב בין שתי אהבות מאוד גדולות שלהם (גלישה וריפוי בעיסוק, טיפוס וריפוי בעיסוק) ולעשות מזה קריירה. זה חדשני וזה מרתק וזה בעיקר מביא בשורה אחרת, שעליה אני חושבת שכולנו מסכימות; יש אינסוף דרכים לעשות ריפוי בעיסוק. ואני בכוונה בוחרת במילה "לעשות". כי יש אינסוף דרכים להגיע אל המטרות התפקודיות שכולנו מכירות, והדרך, היא החדשנית.

אני מנסה לחשוב על הרגע בו אנשי מקצוע, לא רצו לוותר על הזהות המקצועית שלהם, ויחד עם זאת, לא רצו לוותר על להביא את עצמם ואת זהותם לתוך הטיפול. פגשתי את מיכל פרידמן. מרפאה בעיסוק שאוהבת ספורט יותר מהכל. כמעט ועזבה את המקצוע וחלמה לפתוח חדר כושר. עד שקיבלה עצה לשלב בין השניים ומאז הכל היסטוריה. למיכל יש מרכז חוגים גדול בו היא משלבת בין ספורט לריפוי בעיסוק. "הספורט הוא אמצעי מאוד גדול עבורי. התחלתי בשילוב הזה למען עצמי, כי אני בעצמי הפרעת קשב ולא יכולתי אני לשבת ליד שולחן. זה נשמע אגואיסטי, אבל זה מה שהיה". אני חושבת על המשפט הזה של מיכל הרבה. בעיני הוא כלל לא אגואיסטי. הוא מזכיר לי משפט של אריסטו; "במקום בו נפגשים כישרונותיך עם צרכי העולם, שם נמצא הייעוד שלך". מיכל ידעה מה עושה לה טוב בתחלית דרכה כמרפאה בעיסוק, ולא רצתה לוותר על זה. זה התחיל מפתיחת הטיפול; " כאשר טיפול מתחיל במגרש כדורסל לדוגמא", מיכל מספרת כיצד הרחיבה את המושג "הטיפול הקליני" מבחינתה. "ראיתי איזה אפקט יש לילד עם CP לדוגמא, אם אני עובדת לפני במרחב". כלומר, היא לקחה את הכישרון שלה, שהוא ספורט, ואת תחום הידע שלה, שזה הטיפול, ושם מצאה את ייעודה בעולם.

זה מרגש בעיני.

מעולם אחר, אך לא מאוד שונה, פגשתי גם את ד"ר מיכל ציפריס שמשלבת יוגה בטיפול. "חשוב לי להזכיר שיש קבוצה של מרפאות בעיסוק שמשלבות את היוגה בטיפול. התשוקה שלי היא להרחיב ולהסדיר את המגמה הזו. להסדיר את היוגה כטיפול או כלי לגיטימי מסל הכלים שלנו". ד"ר מיכל כתבה את עבודת הדוקטורט שלה בנושא. היא הוציאה משלחת מטפלים להודו ללמוד את הנושא. היא משלבת את נשימות היוגה בעבודתה בבית חולים רעות, אך זה חלק קטן משילוב תחום ידע שלנו עם יוגה, ככלי טיפולי. היא מספרת על רעיונות של שילוב יוגה גם בטיפול עם ילדים למשל. "יש פה חדשנות באופן שאנו לא ממציאים את הגלגל, רק משלבים אותו להילוך גבוה. מאפשרים לחכמה העתיקה הזו להמשיך ולהשתלב אל חיינו גם בימינו אנו. זו החדשנות, לא להכנס בדרכה של החכמה, לא להפריע לה להמשיך הלאה ולסייע לכמה שיותר אנשים להתקרב לדרך ריפוי טבעית, נעימה".

 

אז רגע. מהי החדשנות פה? הספורט והתנועה ככלי טיפולי? לא בהכרח. זו רק הדוגמא. החדשנות פה היא השילוב. שילוב התחומים והרחבת סל הכלים שלנו להשגת המטרות. כל מרפאה בעיסוק ומה שהיא אוהבת לעשות מלבד לטפל.

לא רק ריפוי בעיסוק מסורתי בחדר טיפולים קלאסי, אלא גם ריפוי בעיסוק בים, בחדר כושר, בקיר הטיפוס או תוך כדי תרגול יוגה.

ואלה רק דוגמאות מעולם אחד. מעולם התנועה אותו הזכרתי הפעם.

המסר בעיני הוא הרבה יותר רחב. אם אנחנו רוצות לשלב דברים נוספים במקצוע שלנו, אסור לנו לחשוש מזה. החדשנות היא דווקא להיות בכמה תחומים, להרחיב את תחומי הידע שלנו ולעשות את הקישורים האפשריים. וזה יכול להיות תנועה, ספורט, אופנה או מוזיקה.

נכון, זה לא מתאים לכל שלב בדרכנו המקצועית. הבסיס הוא חשוב ויש להעמיק בו לפני שמתחילים להתרחב. אך עלינו להעז להתרחב ומכאן להביא את המקצוע למקומות חדשים, שעוד לא הכרנו.

 


 

אם אתן רוצות לשתף אותי במה אתן חדשניות במקצוע, מוזמנות לכתוב לי למייל: efratgubi@gmail.com  ולהשתתף בטורים הבאים.

 

הערות שוליים

האם שמעתם על מרפא בעיסוק שעובד בים ומשלב גלישה כטיפול? או על מרפאה בעיסוק שהקליניקה שלה היא קיר טיפוס? יש כאלה. וזה לא מתועד בספרים, וזה לא נלמד באקדמיה
הפעלת קרוסלה עצירת קרוסלה