תרומת "ריפוי-בעיסוק" כמקצוע האם, ורמת אוריינות הבית לניצני אוריינות הילד: מחקר חלוץ השוואתי

'Occupational-Therapy' as the Maternal Profession, and Home Literacy Environment Contributions to Child's Emergent-Literacy: A Comprehensive Pilot

תקציר

מטרות: ניצני אוריינות הילד בגיל הגן נחשבים למבשרי הקריאה והכתיבה הפורמלית הנרכשים מאוחר יותר בגיל בית הספר. להשכלת האם ולמקצועה יכולה להיות תרומה להישגים אלה.  חלק מרכזי בעבודת המרפאים בעיסוק העובדים עם ילדי גן ממוקדת באבחון ובטיפול בניצני אוריינות. גם סביבה ביתית עשירה בכלים אורייניים ובפעילויות מתאימות תורמת  להתפתחות ניצני האוריינות. מטרות מחקר זה היו לבדוק: "האם רמת ניצני האוריינות של ילדים לאימהות מרפאות בעיסוק גבוהה מזו של ילדים לאימהות אקדמאיות, שעוסקות במקצועות אחרים?" וכן "מה תורם יותר לניצני אוריינות הילד, רמת אוריינות הבית או מקצוע האם?" שיטה: במחקר השתתפו 60 ילדי גן בגילאי 72-60 חודשים ואימהותיהם. האימהות בעלות השכלה אקדמית, מחציתן היו מרפאות בעיסוק, שעבדו עם ילדים בגיל הגן, ומחציתן בעלות מקצוע אקדמי אחר, שאינו חינוכי-טיפולי. האימהות מילאו שאלון דמוגרפי, ושאלון סביבת אוריינות הבית. הילדים אובחנו באופן פרטני בכתיבת אותיות, בהכרת שמות אותיות, בקשר אות-צליל, במודעות פונולוגית ובכתיבת מילים. תוצאות: הממצאים הראו שרמת אוריינות הבית של האימהות המרפאות בעיסוק הייתה גבוהה מזו של האימהות שאינן ממקצוע זה. כמו כן, רמת ניצני אוריינות הילד של האימהות האלה הייתה גבוהה מזאת של האימהות ממקצועות אחרים. ניתוח רגרסיה הראה, שלמקצוע האם תרומה מובהקת לניצני הקריאה והכתיבה של הילד, ואילו לרמת אוריינות הבית לא הייתה תרומה כלל. מסקנות: המחקר מראה שלמקצוע האם כמרפאה בעיסוק יש תרומה משמעותית בהתפתחות ניצני אוריינות הילד, מעבר להשכלתה האקדמית. מומלץ להדריך הורים ובכללם הורים משכילים לטפח את אוריינות הילד בגיל הגן.

 

 

Abstract

Aims: Emergent literacy is a predictor of formal reading and writing and maternal education and profession can have a significant positive influence on these achievements. Within their daily work with young children many occupational therapists focus on emergent literacy. An additional factor promoting emergent literacy in the he home literacy environment (HLE). Given these two assumptions we examined whether the emergent literacy of children of mothers who are occupational therapists, who work with preschoolers is higher than of children, whose mothers have the same level of education, but work in a profession that is not therapeutic-educational. Furthermore, we asked whether HLE or maternal profession contribute more to children’s emergent literacy level? Method: Participants included 60 preschoolers aged 60-72 months and their mothers. Half of the mothers are occupational therapists, who work with preschoolers, and half have an academic profession not related to therapy or education. Mothers completed demographic and HLE questionnaires. Children were tested in letter writing, letter names, letter-sound connections, phonological-awareness, and word writing. Results: HLE and the emergent literacy level of children whose mothers are occupational therapists were significantly higher than those of children whose mothers work in other professions. Furthermore, mothers’ profession made a significant contribution to children’s emergent literacy, while the HLE level made no contribution at all. Conclusions: The study indicates the importance of occupational therapist mothers’ professional knowledge regarding their children’s emergent literacy, beyond academic education. It is suggested that parents who are not in this profession be guided on the importance of promoting literacy among preschoolers.

 

https://doi.org/10.55134/GyYM6nTB

למאמר המלא

הערות שוליים