קורס מקוון קשיים בכתיבה: דרכי העברה וטיפול

בהנחיית גב' חיה קושניר

מנחת הקורס: גב' חיה קושניר

קהל יעד: מטפלות ממקצועות הבריאות

מסגרת הקורס: הקורס בהיקף 30 שעות,

מבנה הקורס:

  • הרצאות דרך הזום, תרגולים ודיונים

 

מטרות הקורס:

  • הכרה והבנה של מודלים של תהליך הלמידה והכתיבה
  • הכרת גורמים חושיים, מוטוריים וקוגניטיביים שונים הקשורים לתהליך הכתיבה ולתוצר כתב-יד
  • הכרת יסודות חשיפה נכונה והנחייה נכונה להקניית אותיות דפוס, ספרות, כתב והתארגנות על הבנת דרכי הערכה לגילוי קשיים באוכלוסיות שונות עם קשיים בכתב-יד
  • התנסות בהעברת אבחון כתיבה תצפיתי במקום עבודה ודיון
  • הבנת דרכי התערבות לשיפור קריאות, סיבולת ומהירות הכתב אצל ילדים עם לקויים
  • הכרת אביזרי עזר לעזרה להשגת כתב-יד ככלי תקשורתי

 

דרכי הוראה:
הרצאות מקוונות, צפייה בסרטונים, הצגת תיאורי מקרה ותוכניות התערבות
שיתוף בתיאורי מקרה מן השטח

דרישות הקורס כתנאי לקבלת תעודה:

  • השתתפות בשיעורים – עם מצלמה פתוחה לאורך כל המפגש
  • קריאת חומר נלווה
  • 80% נוכחות חובה
  • מבחן

ציוד נדרש: מחשב עם מצלמה, חיבור לאינטרנט, אוזניות / מקום ישיבה שקט.

הקורס מוכר לגמול השתלמות במסלול אישי באופק חדש

 

על המנחה: גב' חיה קושניר היא מורה לחינוך מיוחד, מרפאה בעיסוק ומרצה בארץ ובחו"ל. היא מתמחה באבחון קשיים גרפו-מוטוריים, קשיים בכתיבה וקשיים בפיתוח אינטליגנציה רגשית (בינת הלב) אצל ילדים צעירים ובטיפול בכל אלה. זה 40 שנה עובדת חיה במגזר הציבורי והפרטי בטיפול, בהדרכה, בהוראה לסטודנטים, מורים והורים ובפיתוח תוכניות. היא היתה שותפה בפיתוח גן טיפולי, ספריות משחקים להשאלה ובהפעלת קבוצות הורים וילדים לשיפור הכתב ברחבי הארץ. כחלק בלתי נפרד מהשקפתה הטיפולית, הדורשת מעורבות משפחתית-סביבתית ושואפת להשגת מטרות מעשיות (family centered functional outcome therapy), פיתחה חיה סדרת חוברות מיוחדות לילדים. חוברות אלה משלבות שיטות חינוכיות וטיפוליות על מנת לעזור לילדים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם. משולבים בהן שלושה גירויים – החושי, המוטורי וקוגניטיבי – הן קלות להפעלה ומאוד מהנות. החוברות מיועדות להורים, מחנכים, מטפלים ופסיכולוגים, המוכנים לשבת בצוותא עם הילדים ולעזור להם לגדול ולהתפתח.

 

פתיחת הקורס מותנית במינימום נרשמים.

מדיניות הביטולים היא בהתאם לתקנון העמותה.

 


 

הרשמה מוקדמת עד 17.4.24:

הרשמה לחברות: 1400 ש"ח

הרשמה ללא חברות: 1800 ש"ח

 

הרשמה מאוחרת החל מ- 18.4.24:

הרשמה לחברות: 1600 ש"ח

הרשמה ללא חברות: 2000 ש"ח

 

להרשמה לחברי ISOT, יש להתחבר לאתר וללחוץ על הכפתור הכתום "הרשמה".

להרשמה למי שאינם חברים, לחצו כאן.


 

סיליבוס קושיים בכתיבה

מפגש       תאריך תוכן
1
20:00-22:15
21.5.24 מוכנות ללמידה כבסיס להשגת ק.ס.מ. בכתיבה (קריאות, סיבולת ומהירות): קשב, סגנונות למידה,

ואחריות

2
20:00-22:15
28.5.24 מוכנות מוטורי גס כבסיס לתפקוד גרפי תקין: טווח תנועה, סיבולת וביצוע מטלות מוטוריות וקוגניטיביות בו-זמנית
3
20:00-22:15
4.6.24 חשיבות של תפקוד חושי תקין כתשתית לכתיבה: כולל התייחסות לראייה, תפקודי עיניים, שמיעה תקינה וויסות תחושתי
4
20:00-22:15
18.6.24 מוכנות מוטורי עדין: עדיפות יד, אחיזת עיפרון נכונה, הפעלת לחץ הולם על העיפרון, בחירת כלי כתיבה מתאימים ותומכים, בחירת סוגי מחברות מתאימות והתאמת משטח השולחן במידת הצורך
5
20:00-22:15
25.6.24 חשיפה נכונה בגנים לאוריינות לכתיבה והקניית אותיות דפוס וספרות
6
20:00-22:15
2.7.24 התארגנות ציוד בית ספרי, אבחון מוכנות לכתיבה לילדי גן, התייחסות לכתב ראי.
7
20:00-22:15
9.7.24 הקניית אותיות כתב וכללי התארגנות על הדף לפי שיטת "נהנים לכתוב בכתב". העתקה נכונה מהלוח

 

8
20:00-22:15
16.7.24 אבחון תצפיתי לכתיבה לילדי כיתות יסודי

 

9
20:00-22:15
23.7.24 בניית תכניות התערבות לשיפור הכתב לבית ולכיתה לפי מקור הקושי לפי שיטת "משטרת הכתב" בשיתוף הבית ובית הספר
10
20:00-22:15
30.7.24 טיפול בשגיאות כתיב הומופוניות בהעתקה מהלוח

סיכום

מבחן

 


 

רשימת ביבליוגרפית

 

1. קושניר, ח. (2015) נהנים לכתוב בכתב – מדריך לאבחון קשיים ולטיפול בהם. הוצאה לאור אח"י, ירושלים .

2. קושניר, ח. (2015) נהנים לכתוב בכתב – מדריך לאיתור קשיים ברכישת הכתב וטיפול בהם. הוצאה לאור אח"י, ירושלים.

3. רוזנבלום, ש. פריש, כ. (2008) דיסגרפיה- מאפיינים ודרכי הערכה-תרומת המחקר לחשיבה הקלינית, , H155-175כתב עת ישראלי לרפוי בעיסוק, .17

4. Dawson, P., Guare, R., (2009). Smart but Scattered, The Guilford Press, New York.

קריאת רשות:

5. דהן, א', מלצר, י' והדס לידור, נ' (2010). "קולות מהעבר ומההווה": תפיסתם של סטודנטים עם ליקויי למידה את עצמם ככותבים – בתחילת המכינה ואחרי סמסטר ראשון בלימודיהם האקדמיים (מאמר המשך). סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, 24(1), 23¬-41.

6. ינון, מ. וינטאוב, נ. (2000) תכנית התערבות לשיפור יכולת הכתיבה: סקירת ספרות, H17-35 , כתב עת הישראלי לרפוי בעיסוק, 9.

7. Dinehart, L. H. (2015) Handwriting in early childhood education: Current research and future implications. Journal of Early Childhood Literacy, 15(1), 97-118.

8. Graham, S., Struck, M., Richardson, J., & Berninger, V. (2006). Dimensions of good and poor handwriting legibility in first ans second graders: Motor programs, visual-spatial arrangement, and letter formation parameter setting. Developmental Neuropsychology, 29, 43-60

9. James, K. H., & Englehardt, L. (2012). The effects of handwriting on functional brain development in pre-literate children. Trends in Neuroscience and Education, 1(1), 32-42.

10. Lifshitz, N., Josman, N., & Tirosh, E. (2014). Disorganization as related to discoordination and attention deficit. Journal of Child Neurology, 29(1). 66-70.

11. Rush, D. D., Shelden, M. I., & Hanft, B., E. (2003). Coaching families and colleagues. A process for collaboration in natural settings. Infants and Young Children, 16 (1), 33-47.

12. Schneck, C.M. & Amundson, S.J. (2010). Prewriting and handwriting skills. In J. Case-Smith and J. OwBrian (Eds.), Occupational Therapy for Children (pp.555-582). Missouri: Mosby Elsevier.

13. Weitraub, N., Yinon, M., Bar Efrat Hirsch, I., & Parush, S. (2009). Effectiveness of sensorimotor and task-oriented handwriting intervention in elementary school-aged students with handwriting difficulties. Occupation, Participation and Health, 29, 125-134. קריאת רשות:

14. Amundson, S. J. (2005) Prewriting and handwriting skills. In J. Case Smith (Ed.), Occupational Therapy for Children. (5th edition). (pp. 587-610). St. Louis, MI: Elsevier.

15. Feder, K. P., Brossard, R. M,. & Majnemer, A. (2008). A review of handwriting performance and intervention: Does remediation work?. Israeli Journal of Occupational Therapy, 17, E69-E88.

Feder, K. P.,and Majnemer, A. (2007). Handwriting development, competency and intervention. Developmental Medicine and Child Neurology. 49, 312-317.

Lifshitz, N., & Har-Zvi, S. (2014). A Comparison Between Students Who Receive and Who Do Not Receive a Writing Readiness Intervention on Handwriting Quality, Speed and Positive Reactions. Early Childhood Education Journal.1-9.

 

 

הערות שוליים