קורס התערבות בריפוי בעיסוק בילדים עם חרדה, כולל תוכנית מקיפה בהיקף של 30 שעות אקדמיות ומיועד למרפאות בעיסוק בתחום הילדים ובני נוער.
תיאור הקורס: הקורס עוסק בהבנה של הפרעות חרדה אצל ילדים ובני נוער (3-14), תוך דגש על זיהוי, הערכה וטיפול בריפוי בעיסוק. בקורס נלמד על סוגי הפרעות החרדה, תסמינים וכיצד ההפרעה באה לידי ביטוי בתפקוד היומיומי אצל ילדים. נבחן את קו-המורבידיות עם הפרעות נוספות בתחומי העשייה בריפוי בעיסוק כמו עם ילדים עם ליקויים בויסות חושי, ADHA ועל הרצף האוטיסטי. נלמד לבצע הערכה וכתיבת מטרות, נעבור ללמידת כלים פרטים לטיפול כמו: אסטרטגיות התמודדות, ויסות רגשי, ויסות חושי, בניית סדר יום מיידנפולנס ו progressive muscle relaxation . ונרחיב על גישתה של "לין ליונס" – גישה קוגניטיבית התנהגותית מבוססת תפקוד לטיפול בילדים עם חרדה.
הקורס משלב ידע תיאורטי עם יישומים מעשיים ויכלול שימוש בצפייה בסרטונים, האזנה לפודקסט, תיאורי מקרה, משחקי תפקידים ודיונים קבוצתיים.
מנחה: ד"ר רוני הורוויץ, OTR/L, OTD
מטרות הקורס: הקניית ידע וכלים ישומיים לטיפול בתחום הטיפול בילדים עם חרדה בריפוי בעיסוק
קהל יעד: מרפאות.ים בעיסוק
דרכי הוראה: הרצאות מכוונות, צפייה בסרטונים, האזנה לפודקסט, הצגת תיאורי מקרה, התנסויות מעשיות.
דרישות הקורס:
- נוכחות מלאה בימי הקורס (לפחות 80%)
- הצגת תיאורי מקרה במליאה
- מצלמות פתוחות
- הגשת עבודת סיכום קורס
הנושאים שילמדו:
- סוגי חרדה בילדים: גורמים, שכיחות, תסמינים
- ריפוי בעיסוק וטיפול בחרדה
- עקרונות הטיפול בריפוי בעיסוק
- אבחון הערכה ובניית תוכנית התערבות
- למידת שיטת טיפול תפקודית מבוססת על עקרונות קוגניטיביים
- חרדה בילדים עם לקויות נוספות המטופלים בריפוי בעיסוק
- בנית תוכנית התערבות וכלים פרקטיים לטיפול.
מסגרת הקורס: הקורס בהיקף 30 שעות, 10 מפגשים בשעות 20:00-22:30.
מיקום וזמן: הקורס מקוון ויתקיים בימי רביעי 8.5.24, 15.5.24, 22.5.24, 29.5.24, 5.6.24, 19.6.24, 26.6.24 , 3.7.24, 10.7.24
וביום שני (חד פעמי בגלל שבועות): 10.6.24
על המרצה:
ד"ר רוני הורוויץ, OTR/L, OTD, מרפאה בעיסוק במרפאת מעקב התפתחות בבית חולים MGH בבוסטון, בעלת תואר דוקטורט מאוניברסיטת בוסטון (BU). ד"ר רוני מוסמכת בתחום טיפול בחרדה ( Certified Anxiety Informed Professional- CIAP). בעלת נסיון של 15 שנה בתחום הילדים ומטפלת בילדים עם איחור התפתחותי, שיתוק מוחין, ליקויים בויסות חושי, ויסות רגשי וחרדה.
הקורס מוכר לגמול השתלמות במסלול אופק אישי במשרד החינוך.
*פתיחת הסדנה מותנית במינימום נרשמים.
מדיניות הביטולים היא בהתאם לתקנון העמותה.
***ההרשמה לקורס זה נסגרה.
סילבוס
תוכנית הקורס:
מפגש 1 – 8.5.24 (3 שעות) | |
פתיחת הקורס, הקדמות | 15 דקות |
חרדה בילדים- גורמים, שכיחות, קו- מורבידיות | 60 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
סוגי חרדה | 60 דקות |
מפגש 2 – 15.5.24 ( 3 שעות) | |
עקרונות טיפול בריפוי בעיסוק בחרדה | 75 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
אבחון, הערכה ושילוב במטרות ההתערבות | 60 דקות |
עקרונות טיפול בריפוי בעיסוק בחרדה | 75 דקות |
מפגש 3 – 22.5.24 ( 3 שעות) | |
תהליך VS תוכן: טיפול תפקודי מבוסס עקרונות קוגניטיבים | 75 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
כיצד החרדה עובדת? הטרמה להורים ולילדים
התנסות פרקטית |
60 דקות |
מפגש 4 – 29.5.24 ( 3 שעות) | |
פתרונות שלא עובדים | 45 דקות |
התמודדות עם רגשות גדולים: כלים לויסות רגשי | 45 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
דפוסי חשיבה שכדאי לשבור | 45 דקות |
מפגש 5 – 5.6.24 ( 3 שעות) | |
לימוד מיומנויות בטיפול- כלים פרקטיים
Expext – Externilise – Experience |
75 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
התנסות וחשיפה + פודקסט | 60 דקות |
מפגש 6 – 10.6.24 ( 3 שעות) | |
טיפול בילדים עם חרדה – ילדים עם אוטיזם | 45 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
טיפול בילדים עם חרדה – ילדים עם ADHD | 45 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
טיפול בילדים עם חרדה- ילדים עם ליקווים בויסות החושי | 45 דקות |
מפגש 7 – 19.6.24 ( 3 שעות) | |
טיפול בחרדה בסביבות שונות | 45 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
כלים פרקטיים לטיפול + גשרים להצלחת הטיפול | 45 דקות |
התנסות וצפייה בראיון keep taking – סיכום הגישה. | 45 דקות |
מפגש 8 – 26.6.24 ( 3 שעות) | |
צפייה בטיפול מצולם, ניתוח ותרגול בכיתה | 75 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
תיאורי מקרה | 60 דקות |
מפגש 9 – 3.7.24 ( 3 שעות) | |
הצגת תיאורי מקרה | 75 דקות |
הפסקה | 30 דקות |
הצגת תיאור מקרה | 60 דקות |
סיכום הקורס | 30 דקות |
מפגש 10 – 10.7.24 ( 3 שעות) | |
הצגת תיאורי מקרה | 60 דקות |
הפסקה | 15 דקות |
הצגת תיאור מקרה | 45 דקות |
סיכום הקורס | 30 דקות |
בביליוגרפיה (חלקית)
American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy, 74(Suppl. 2), 7412410010. https://doi.org/10.5014/ajot.2020.74S2001
Allen, K. B., Benningfield, M., & Blackford, J. U. (2020). Childhood anxiety—if we know so much, why are we doing so little?. JAMA psychiatry, 77(9), 887-888.
Beck AT, Epstein N, Brown G, et al. (1988) An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology 56(6): 893–897
Ben-Sasson, A., Podoly, T. Y., & Lebowitz, E. R. (2023). The Role of Pediatric Sensory Over-responsivity and Anxiety Symptoms in the Development of Family Accommodations. Child Psychiatry & Human Development, 1-8.
Brooks, R., & Bannigan, K. (2021). Occupational therapy interventions in child and adolescent mental health to increase participation: A mixed methods systematic review. British Journal of Occupational Therapy, 84(8), 474-487.
Cahill, S. M., & Beisbier, S. (2020). Occupational therapy practice guidelines for children and youth ages 5–21 years. The American Journal of Occupational Therapy, 74(4), 7404397010p1-7404397010p48.
Chambers, D. (2023). Expanding trauma treatment with sensory-based occupational therapy. (Capstone Projects No. 50) Retrieved from https://scholarworks.wmich.edu/capstone_projects/50
Engel-Yeger, Batya, and Maayan Mevorach Shimoni. "The Contribution of Atypical Sensory Processing to Executive Dysfunctions, Anxiety and Quality of Life of Children with ADHD." Occupational Therapy in Mental Health (2023): 1-20.
Erlandsson, Lena-Karin, & Shiel, Agnes. (2019). A systematic review and narrative synthesis of occupational therapy-led interventions for individuals with anxiety and stress-related disorders AU – Fox, Jackie. Occupational Therapy in Mental Health, 1-26. doi: 10.1080/0164212X.2018.1516172
Field T, Diego M, Hernandez-Reif M (2010) Preterm infant massage therapy research: A review. Infant Behavior and Development 33(2): 115–124.
Gunnarsson, A. B., Hedberg, A. K., Håkansson, C., Hedin, K., & Wagman, P. (2023). Occupational performance problems in people with depression and anxiety. Scandinavian journal of occupational therapy, 30(2), 148-158.
Hamidifard, S., DashtBozorgi, Z., & Hafezi, F. (2023). The Effectiveness of Play Therapy based on Cognitive Behavioral Approach on Social Anxiety and Self-Harm Behaviors in Children with Autism Disorder. Iranian Journal of Psychiatric Nursing, 11(3), 0-0.
Handojo, N., Hsu-Nazzal, C., Kabbani, N., Swinth, Y., Tomlin, G., & Brubaker, K. (2017). Intervention Strategies for Anxiety in Children: A Summary of the Evidence. The American Journal of Occupational Therapy, 71(4_Supplement_1), 7111520273p1. https://doi.org/10.5014/ajot.2017.71S1-PO1052
Hickman, C. (2023). Examining the Relationship Between Sensory Regulating Behaviors and the Prevalence of Childhood Anxiety Related Symptoms (Doctoral dissertation, Trevecca Nazarene University).
Hubbard, K. K., & Blyler, D. (2016). Improving academic performance and working memory in health science graduate students using progressive muscle relaxation training. The American Journal of Occupational Therapy, 70(6), 7006230010p1-7006230010p8.
Keptner, K. M., Fitzgibbon, C., & O’Sullivan, J. (2020). Effectiveness of anxiety reduction interventions on test anxiety: A comparison of four techniques incorporating sensory modulation. Australian Occupational Therapy Journal, 84(5). https://doi.org/10.1177/0308022620935061
Kirby, A. V., Morgan, L., & Hilton, C. (2023). Autism and Mental Health: The Role of Occupational Therapy. The American Journal of Occupational Therapy, 77(2).
https://www.aota.org/practice/clinical-topics/school-mental-health-toolkit
Lehr, V., Sullivan, A. F., Champagne, T., & Szklut, S. E. (2023). Trauma-Informed, Sensory-Based Pediatric OT Interventions: A Systematic Review. The American Journal of Occupational Therapy, 77(Supplement_2), 7711505060p1. https://doi.org/10.5014/ajot.2023.77S2-PO60
Lyons, L., & Wilson, R. (2013). Anxious kids, anxious parents: 7 ways to stop the worry cycle and raise courageous and independent children. Health Communications, Inc..
Lyons, L. (2018). Helping Anxious Kids: Powerful Approaches for Breaking the Worry Cycle 3-Day Intensive Workshop_. Online course. PESI, Inc. https://www.pesi.com
Lane, S. J., Reynolds, S., & Dumenci, L. (2012). Sensory over-responsivity and anxiety in typically developing children and children with autism and attention deficit hyperactivity disorder: Cause or coexistence? American Journal of Occupational Therapy, 66, 595–603. http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2012.004523
Reaven, J., Pickard, K., Meyer, A. T., Hayutin, L., Middleton, C., Reyes, N. M., … & Boles, R. E. (2023). Implementing school-based cognitive behavior therapy for anxiety in students with autism or suspected autism via a train-the-trainer approach: Results from a clustered randomized trial. Autism, 13623613231175951.
Simpson, K., Adams, D., Malone, S., Tucker, M., Rapee, R. M., & Rodgers, J. (2023). A Parent-Mediated Anxiety Intervention Specifically Tailored for Autistic Preschoolers: A Pilot Study. The American Journal of Occupational Therapy, 77(2), 7702185100. https://doi.org/10.5014/ajot.2023.05003
Stephenson J, Carter M (2008) The use of weighted vests with children with autism spectrum disorders and other disabilities. Journal of Autism and Developmental Disorders 39(1): 105–114.
Weaver, L. L., & Darragh, A. R. (2015). Systematic review of yoga interventions for anxiety reduction among children and adolescents. The American Journal of Occupational Therapy, 69(6), 6906180070p1-6906180070p9.
Yochman, A., & Pat-Horenczyk, R. (2019). Sensory Modulation in Children Exposed to Continuous Traumatic Stress. Journal of Child & Adolescent Trauma. https://doi.org/10.1007/s40653-2019-00254-4