קורס עבודה וטיפול במצבי טראומה, חרדה וחירום: התערבות בריפוי בעיסוק בילדים עם חרדה

מתן ידע תיאורטי וכלים מעשיים בטיפול

קורס התערבות בריפוי בעיסוק בילדים עם חרדה, כולל תוכנית מקיפה בהיקף של 30 שעות אקדמיות ומיועד למרפאות בעיסוק בתחום הילדים ובני נוער.

 

תיאור הקורס: הקורס עוסק בהבנה של הפרעות חרדה אצל ילדים ובני נוער (3-14), תוך דגש על זיהוי, הערכה וטיפול בריפוי בעיסוק. בקורס נלמד על סוגי הפרעות החרדה, תסמינים וכיצד ההפרעה באה לידי ביטוי בתפקוד היומיומי אצל ילדים. נבחן את קו-המורבידיות עם הפרעות נוספות בתחומי העשייה בריפוי בעיסוק כמו עם ילדים עם ליקויים בויסות חושי, ADHA ועל הרצף האוטיסטי. נלמד לבצע הערכה וכתיבת מטרות, נעבור ללמידת כלים פרטים לטיפול כמו: אסטרטגיות התמודדות, ויסות רגשי, ויסות חושי, בניית סדר יום מיידנפולנס ו progressive muscle relaxation . ונרחיב על גישתה של "לין ליונס" – גישה קוגניטיבית התנהגותית מבוססת תפקוד לטיפול בילדים עם חרדה.

הקורס משלב ידע תיאורטי עם יישומים מעשיים ויכלול שימוש בצפייה בסרטונים, האזנה לפודקסט, תיאורי מקרה, משחקי תפקידים ודיונים קבוצתיים.

 

מנחה: ד"ר רוני הורוויץ, OTR/L, OTD

מטרות הקורס: הקניית ידע וכלים ישומיים לטיפול בתחום הטיפול בילדים עם חרדה בריפוי בעיסוק

קהל יעד: מרפאות.ים בעיסוק

דרכי הוראה: הרצאות מכוונות, צפייה בסרטונים, האזנה לפודקסט, הצגת תיאורי מקרה, התנסויות מעשיות.

 

דרישות הקורס:

  • נוכחות מלאה בימי הקורס (לפחות 80%)
  • הצגת תיאורי מקרה במליאה
  • מצלמות פתוחות
  • הגשת עבודת סיכום קורס

 

הנושאים שילמדו:

  • סוגי חרדה בילדים: גורמים, שכיחות, תסמינים
  • ריפוי בעיסוק וטיפול בחרדה
  • עקרונות הטיפול בריפוי בעיסוק
  • אבחון הערכה ובניית תוכנית התערבות
  • למידת שיטת טיפול תפקודית מבוססת על עקרונות קוגניטיביים
  • חרדה בילדים עם לקויות נוספות המטופלים בריפוי בעיסוק
  • בנית תוכנית התערבות וכלים פרקטיים לטיפול.

 

מסגרת הקורס: הקורס בהיקף 30 שעות, 10 מפגשים בשעות 20:00-22:30.

 

מיקום וזמן: הקורס מקוון ויתקיים בימי רביעי 8.5.24, 15.5.24, 22.5.24, 29.5.24, 5.6.24, 19.6.24,  26.6.24 , 3.7.24, 10.7.24

וביום שני (חד פעמי בגלל שבועות): 10.6.24

 

על המרצה:

ד"ר רוני הורוויץ, OTR/L, OTD, מרפאה בעיסוק במרפאת מעקב התפתחות בבית חולים MGH בבוסטון,  בעלת תואר דוקטורט מאוניברסיטת בוסטון (BU). ד"ר רוני מוסמכת בתחום טיפול בחרדה ( Certified Anxiety Informed Professional- CIAP). בעלת נסיון של 15 שנה בתחום הילדים ומטפלת בילדים עם איחור התפתחותי, שיתוק מוחין, ליקויים בויסות חושי, ויסות רגשי וחרדה.

 

הקורס מוכר לגמול השתלמות במסלול אופק אישי במשרד החינוך.

 

*פתיחת הסדנה מותנית במינימום נרשמים.

מדיניות הביטולים היא בהתאם לתקנון העמותה.

 


 

הרשמה מוקדמת עד 7.4.24:

הרשמה לחברות: 1500 ש"ח

הרשמה ללא חברות: 1900 ש"ח

 

הרשמה מאוחרת החל מ- 8.4.24:

הרשמה לחברות: 1700 ש"ח

הרשמה ללא חברות: 2100 ש"ח

 

להרשמה לחברי ISOT, יש להתחבר לאתר וללחוץ על הכפתור הכתום "הרשמה".

להרשמה למי שאינם חברים, לחצו כאן.

 


 

סילבוס

תוכנית הקורס:

 

מפגש 1 – 8.5.24  (3 שעות)
פתיחת הקורס, הקדמות 15 דקות
חרדה בילדים- גורמים, שכיחות, קו- מורבידיות 60 דקות
הפסקה 15 דקות
סוגי חרדה 60 דקות

 

מפגש 2 – 15.5.24 ( 3 שעות)
עקרונות טיפול בריפוי בעיסוק בחרדה 75 דקות
הפסקה 15 דקות
אבחון, הערכה ושילוב במטרות ההתערבות 60 דקות
עקרונות טיפול בריפוי בעיסוק בחרדה 75 דקות

 

מפגש 3 – 22.5.24 ( 3 שעות)
תהליך VS תוכן: טיפול תפקודי מבוסס עקרונות קוגניטיבים 75 דקות
הפסקה 15 דקות
כיצד החרדה עובדת?  הטרמה להורים ולילדים

התנסות פרקטית

60 דקות

 

מפגש 4 – 29.5.24 ( 3 שעות)
פתרונות שלא עובדים 45 דקות
התמודדות עם רגשות גדולים: כלים לויסות רגשי 45 דקות
הפסקה 15 דקות
דפוסי חשיבה שכדאי לשבור 45 דקות

 

מפגש 5 – 5.6.24 ( 3 שעות)
לימוד מיומנויות בטיפול- כלים פרקטיים

Expext – Externilise – Experience

75 דקות
הפסקה 15 דקות
התנסות וחשיפה +  פודקסט 60 דקות

 

מפגש 6 – 10.6.24 ( 3 שעות)
טיפול בילדים עם חרדה –  ילדים עם אוטיזם 45 דקות
הפסקה 15 דקות
טיפול בילדים עם חרדה – ילדים עם  ADHD 45 דקות
הפסקה 15 דקות
טיפול בילדים עם חרדה-  ילדים עם ליקווים בויסות החושי 45 דקות

 

מפגש 7 – 19.6.24 ( 3 שעות)
טיפול בחרדה בסביבות שונות 45 דקות
הפסקה 15 דקות
כלים פרקטיים לטיפול + גשרים להצלחת הטיפול 45 דקות
התנסות וצפייה בראיון keep taking – סיכום הגישה. 45 דקות

 

מפגש 8 – 26.6.24 ( 3 שעות)
צפייה בטיפול מצולם, ניתוח ותרגול בכיתה 75 דקות
הפסקה 15 דקות
תיאורי מקרה 60 דקות

 

מפגש 9 – 3.7.24 ( 3 שעות)
הצגת תיאורי מקרה 75 דקות
הפסקה 30 דקות
הצגת תיאור מקרה 60 דקות
סיכום הקורס 30 דקות

 

מפגש 10 – 10.7.24 ( 3 שעות)
הצגת תיאורי מקרה 60 דקות
הפסקה 15 דקות
הצגת תיאור מקרה 45 דקות
סיכום הקורס 30 דקות

 


 

בביליוגרפיה (חלקית)

 

American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy, 74(Suppl. 2), 7412410010. https://doi.org/10.5014/ajot.2020.74S2001

Allen, K. B., Benningfield, M., & Blackford, J. U. (2020). Childhood anxiety—if we know so much, why are we doing so little?. JAMA psychiatry, 77(9), 887-888.

Beck AT, Epstein N, Brown G, et al. (1988) An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology 56(6): 893–897

Ben-Sasson, A., Podoly, T. Y., & Lebowitz, E. R. (2023). The Role of Pediatric Sensory Over-responsivity and Anxiety Symptoms in the Development of Family Accommodations. Child Psychiatry & Human Development, 1-8.

Brooks, R., & Bannigan, K. (2021). Occupational therapy interventions in child and adolescent mental health to increase participation: A mixed methods systematic review. British Journal of Occupational Therapy, 84(8), 474-487.

Cahill, S. M., & Beisbier, S. (2020). Occupational therapy practice guidelines for children and youth ages 5–21 years. The American Journal of Occupational Therapy, 74(4), 7404397010p1-7404397010p48.

Chambers, D. (2023). Expanding trauma treatment with sensory-based occupational therapy. (Capstone Projects No. 50) Retrieved from https://scholarworks.wmich.edu/capstone_projects/50

Engel-Yeger, Batya, and Maayan Mevorach Shimoni. "The Contribution of Atypical Sensory Processing to Executive Dysfunctions, Anxiety and Quality of Life of Children with ADHD." Occupational Therapy in Mental Health (2023): 1-20.

Erlandsson, Lena-Karin, & Shiel, Agnes. (2019). A systematic review and narrative synthesis of occupational therapy-led interventions for individuals with anxiety and stress-related disorders AU – Fox, Jackie. Occupational Therapy in Mental Health, 1-26. doi: 10.1080/0164212X.2018.1516172

Field T, Diego M, Hernandez-Reif M (2010) Preterm infant massage therapy research: A review. Infant Behavior and Development 33(2): 115–124.

Gunnarsson, A. B., Hedberg, A. K., Håkansson, C., Hedin, K., & Wagman, P. (2023). Occupational performance problems in people with depression and anxiety. Scandinavian journal of occupational therapy, 30(2), 148-158.

Hamidifard, S., DashtBozorgi, Z., & Hafezi, F. (2023). The Effectiveness of Play Therapy based on Cognitive Behavioral Approach on Social Anxiety and Self-Harm Behaviors in Children with Autism Disorder. Iranian Journal of Psychiatric Nursing, 11(3), 0-0.

Handojo, N., Hsu-Nazzal, C., Kabbani, N., Swinth, Y., Tomlin, G., & Brubaker, K. (2017). Intervention Strategies for Anxiety in Children: A Summary of the Evidence. The American Journal of Occupational Therapy, 71(4_Supplement_1), 7111520273p1. https://doi.org/10.5014/ajot.2017.71S1-PO1052

Hickman, C. (2023). Examining the Relationship Between Sensory Regulating Behaviors and the Prevalence of Childhood Anxiety Related Symptoms (Doctoral dissertation, Trevecca Nazarene University).

Hubbard, K. K., & Blyler, D. (2016). Improving academic performance and working memory in health science graduate students using progressive muscle relaxation training. The American Journal of Occupational Therapy, 70(6), 7006230010p1-7006230010p8.

Keptner, K. M., Fitzgibbon, C., & O’Sullivan, J. (2020). Effectiveness of anxiety reduction interventions on test anxiety: A comparison of four techniques incorporating sensory modulation. Australian Occupational Therapy Journal, 84(5). https://doi.org/10.1177/0308022620935061

Kirby, A. V., Morgan, L., & Hilton, C. (2023). Autism and Mental Health: The Role of Occupational Therapy. The American Journal of Occupational Therapy, 77(2).

https://www.aota.org/practice/clinical-topics/school-mental-health-toolkit

Lehr, V., Sullivan, A. F., Champagne, T., & Szklut, S. E. (2023). Trauma-Informed, Sensory-Based Pediatric OT Interventions: A Systematic Review. The American Journal of Occupational Therapy, 77(Supplement_2), 7711505060p1. https://doi.org/10.5014/ajot.2023.77S2-PO60

Lyons, L., & Wilson, R. (2013). Anxious kids, anxious parents: 7 ways to stop the worry cycle and raise courageous and independent children. Health Communications, Inc..

Lyons, L. (2018). Helping Anxious Kids: Powerful Approaches for Breaking the Worry Cycle 3-Day Intensive Workshop_. Online course. PESI, Inc. https://www.pesi.com

Lane, S. J., Reynolds, S., & Dumenci, L. (2012). Sensory over-responsivity and anxiety in typically developing children and children with autism and attention deficit hyperactivity disorder: Cause or coexistence? American Journal of Occupational Therapy, 66, 595–603. http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2012.004523

Reaven, J., Pickard, K., Meyer, A. T., Hayutin, L., Middleton, C., Reyes, N. M., … & Boles, R. E. (2023). Implementing school-based cognitive behavior therapy for anxiety in students with autism or suspected autism via a train-the-trainer approach: Results from a clustered randomized trial. Autism, 13623613231175951.

Simpson, K., Adams, D., Malone, S., Tucker, M., Rapee, R. M., & Rodgers, J. (2023). A Parent-Mediated Anxiety Intervention Specifically Tailored for Autistic Preschoolers: A Pilot Study. The American Journal of Occupational Therapy, 77(2), 7702185100. https://doi.org/10.5014/ajot.2023.05003

Stephenson J, Carter M (2008) The use of weighted vests with children with autism spectrum disorders and other disabilities. Journal of Autism and Developmental Disorders 39(1): 105–114.

Weaver, L. L., & Darragh, A. R. (2015). Systematic review of yoga interventions for anxiety reduction among children and adolescents. The American Journal of Occupational Therapy, 69(6), 6906180070p1-6906180070p9.

Yochman, A., & Pat-Horenczyk, R. (2019). Sensory Modulation in Children Exposed to Continuous Traumatic Stress. Journal of Child & Adolescent Trauma. https://doi.org/10.1007/s40653-2019-00254-4

 

 

הערות שוליים